Hei.
Har dette året bestemt meg for å ta opp Matte R2 som jeg fikk karakter 3 i for 2 år siden.
Gikk til innkjøp av en Sigma R2 bok, noen jeg vil fraråde alle som skal ta opp eller lære seg R2 på egenhånd. Boken fungerer sikkert fint i en klasse som en oppgavebok til det du lærer av læreren, men å sitte her og prøve å lære noe av boken er håpløst.
For hvert del kapittel er det en halv side teori og ca 1 side med helt basic eksempler, den siste halvsiden består av oppgaver der de første er veldig lette og en litt mer omfattende oppgave kommer til slutt. Den omfattende oppgaven tvinger deg ofte til å tenke litt anderledes (noe som er bra), men mange ganger blir du møtt av en oppgave du "ikke har fått kunnskapene" til å løse. Og allerde halv veis gjennom kapittel 2 er jeg møkka lei av å google meg frem til kunnskapen jeg trenger.
Eksempel: oppgave 2.7 side 43. Her skal du finne skjæringspunktet mellom 2 vektorer. Det står INGEN TING i boka om hvordan man finner skjæringpunkt mellom 2 vektorer. Det eneste som er nevnt i boka før denne oppgaven er vektorkoordinater og hvordan finne ut om 2 vektorer er parallelle.
Så for deg som skal lære deg dette stoffet på egenhånd og ikke husker alt fra timene for noen år siden, vil jeg fraråde denne boken på det sterkeste. Hadde selv boken Matematikk R2 på vg, en mye bedre bok pedagogisk og den har en nettside som er utrolig bra og nyttig. Nettsiden til Sigma R2 er som en gratis Teoritest for lappen!
Styr unna Sigma bøkene.
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga