Oppgave: Huset

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
jeghetergustav
Fibonacci
Fibonacci

God dag!
Jeg er en elev som går i 10.klasse.
Vi har nå prøvemuntlig i eksamen og jeg kom opp i matte. Men jeg trenger hjelp av dere!
Jeg fikk min oppgave i dag og den sier dette:
"Lag en presentasjon av oppgaven, der du konsentrerer deg om den matematiske delen. Stikkordlisten og bildene er ment
som tips du kan ta med i oppgaven, du trenger ikke føle deg bundet av disse.
Stikkord til presentasjonen: Økonomi, Målestokk, Funksjoner, Veg-fart-tid, Geometri.
Bilder: Et hus i konstruksjon og tegninger av huset.
Bruk datamaskin med internett der det kan være til hjelp, du kan også bruke regneark i presentasjonen din.
Det er viktig at du får vist hva du kan innenfor flere emner i matematikk når du arbeider med denne oppgaven."

Jeg har ideer om hva slags oppgaver jeg kan lage, men jeg trenger virkelig hjelp av dere for å får meg til å bli mer sikker på besvarelsen min. :)
Jeg kan for eksempel lage en historie basert på oppgaven sånn at alt henger sammen/vite rekkefølgen på oppgavene.
Jeg håper at dere kan hjelpe meg med dette. Jeg sier allerede tusen takk til alle som hjelper meg. :roll:
Aleks855
Rasch
Rasch

Du kan jo starte med å skrive opp hva du har tenkt på selv av oppgaver, så kan vi jo veilede deg derfra :)
Image
jeghetergustav
Fibonacci
Fibonacci

Aleks855 wrote:Du kan jo starte med å skrive opp hva du har tenkt på selv av oppgaver, så kan vi jo veilede deg derfra :)
Ideene jeg har for oppgaven i følge stikkordene jeg tenkte å bruke er:

Vei, fart og tid: Henting av byggevarene. Tid som blir brukt for å bygge huset med arbeidere og individuelt (eieren av huset som bygger på egenhånd).
Målestokk: Fra tegning til virkelighet.
Geometri: Grunnflate + Areal av det totale. (Usikker på denne, geometri er uheldigvis ikke det jeg er flinkest i).
Økonomi: Skatt, pris av byggevarene og arbeidernes lønn.

Dette er det jeg har kommet frem hittil. :)
Realist1
Euclid
Euclid

Tror jeg hadde akkurat det samme temaet i min prøvemuntlige da jeg gikk i 10. klasse selv, faktisk. Det er så lenge siden nå, at jeg husker dessverre ikke hva vi gjorde, men jeg synes å huske at vi regnet volumet av den "sylindriske" lasten på en sementbil, blant annet. Volumet av hele huset, inkludert helt oppunder skråtaket.

Tror også vi lagde en oppgave hvor vi oppga radiusen på bilens hjul, og antall omdreininger i minuttet, for deretter å finne ut hvor lang tid bilen brukte på å kjøre fra A til B. Den var sensor jækla fan av, husker jeg. :D

Mener å huske at vi toppet hele driten med en liten derivasjonsoppgave også, bare for å "skryte". :)

Ellers så synes jeg du har kommet med veldig gode forslag selv! Ser gjerne oppgavene dine når du har laget de ferdig!
Post Reply