Ma error på Casio kalkulator. Binomisk sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Martinsen

Jeg har problemer med ma error på min kalkulator (casio cfx 9850gb plus) når jeg forsøker å legge inn verdier for å regne ut binomiske sannsynligheter.
Feks. Én terning kastes tusen ganger. Hva er sannsynligheten for 180 seksere?
Sånn gjør jeg: STAT-->f5(dist)-->f5(binm)-->f2(bcd)-->f2(var) og legger inn: x er 180, numtrial er 1000 og p er 1/6.
Trykker exe og får ma error
Hva gjør jeg galt?
Martinsen

ingen som har noen forslag?
Jeg tror det kan ha noe med at kalkulatoren min er for gammel/eldre utgave og at den derfor ikke klarer å regne med store tall, dvs >100.
Kan det være noe sånt?
Guest

Har du prøvd å endre til lavere tall da? Funker det da?
Martinsen

Gjest wrote:Har du prøvd å endre til lavere tall da? Funker det da?
Nå prøvde jeg x=150 og numtrial lik 999. Da får jeg et svar. Er det en grense ved tall <1000 kanskje?
Guest

Godt mulig... Er ikke allverden til prosessorer i de maskinene der...
Martinsen

Det gjelder forsåvidt når jeg taster inn x=180 og numtrial=999 også.
Er det noen instillinger jeg kan gjøre?
Guest

Gjest wrote:Godt mulig... Er ikke allverden til prosessorer i de maskinene der...
Ok...skjønner, er vel også en mulig sammenheng at jeg har en kalkulator som ble brukt på videregående i år 2000 og mulig nyere versjoner kan regne med tall 1000+
Brahmagupta
Guru
Guru

Hvis du har skrevet oppgaven riktig må du bruke Bpd ikke Bcd. Den sistnevnte gir den kumulative fordelingen, altså sannsynligheten
for å få 180 eller færre seksere. Skal du ha nøyaktig 180 seksere må du bruke Bpd.

Når det kommer til kalkulatorproblemet ser det ut til, som du sier, at kalkulatoren ikke takler så store tall. Min CASIO fx-9860G2
får det til, tror den er fra 2009.
Martinsen

Brahmagupta wrote:Hvis du har skrevet oppgaven riktig må du bruke Bpd ikke Bcd. Den sistnevnte gir den kumulative fordelingen, altså sannsynligheten
for å få 180 eller færre seksere. Skal du ha nøyaktig 180 seksere må du bruke Bpd.

Når det kommer til kalkulatorproblemet ser det ut til, som du sier, at kalkulatoren ikke takler så store tall. Min CASIO fx-9860G2
får det til, tror den er fra 2009.
Har prøvd begge mulighetene, både Bpd og Bcd for å finne både nøyaktig og 180 eller færre.
Får Ma error på begge ved Numtrial på 1000 på begge. Problemet må nok være kalkulatoren. Litt merkelig da at forlaget ved innledningen av boka jeg benytter hevder at de har benyttet inntastingene for CASIO CFX-9850/9860-seriene ved bruk av eksempler med kalkulator.
Post Reply