merkelig,,,,

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
skf95
Descartes
Descartes
Posts: 421
Joined: 17/12-2010 14:35

Gjelder ikke venstre-høyre-regel her? Altså at det står [tex]\frac{6}{2} (1+2)=9[/tex].

EDIT; Etter litt googling er det tydeligvis (forholdsvis) stor forskjell på [tex]\div[/tex] og [tex]/[/tex] ...
Aleks855
Rasch
Rasch
Posts: 6874
Joined: 19/03-2011 15:19
Location: Trondheim
Contact:

skf95 wrote:Gjelder ikke venstre-høyre-regel her? Altså at det står [tex]\frac{6}{2} (1+2)=9[/tex].

EDIT; Etter litt googling er det tydeligvis (forholdsvis) stor forskjell på [tex]\div[/tex] og [tex]/[/tex] ...
Venstre-høyre gjelder, ja.

Det med forskjellen på tegnene vet jeg ikke noe om.
Image
skf95
Descartes
Descartes
Posts: 421
Joined: 17/12-2010 14:35

Aleks855 wrote:
Det med forskjellen på tegnene vet jeg ikke noe om.
Leste ikke så nøye, men brukes [tex]/[/tex] kan dette, matematisk korrekt, tolkes som brøkstrek, om jeg forsto det rett. Det kan ikke [tex]\div[/tex].
Realist1
Euclid
Euclid
Posts: 1993
Joined: 30/01-2007 20:39

Hvor leste du at det er forskjell på tegnene? Hele poenget med $\div$-tegnet er jo å vise at det er en brøkstrek med det som er foran oppå og det som er etter under. :P

$6 \div 2 (1+2)$ skal leses som $\frac{6}{2} \cdot (1+2)$. Det eneste som er spesielt her, er jo at to kalkulatorer av samme merke gir forskjellig svar. :)
skf95
Descartes
Descartes
Posts: 421
Joined: 17/12-2010 14:35

Siterer "Steven" (som visstnok er college professor) fra denne linken http://answers.yahoo.com/question/index ... 042AACb7d8
If the symbol '/' was used this whole debate would be ambiguous since that symbol can mean "to divide by" or it could mean a fraction bar.

HOWEVER, because the ÷ symbol is used, it can not be changed to mean a fraction bar because that would change the order of operations and thus the whole problem, you can't change a symbol to mean something because you want to, in doing so you are changing the problem.
Post Reply