er det gange, pluss, minus eller dele?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
nadeem
Cantor
Cantor

Hei alle sammen,

Nå har jeg drevet mye med å utregninger av ukjente der den ukjente er et tall. men nå lurer jeg på man også finne ut ukjente om det den ukjente er en operator?

La oss si f.eks at 4*6=24,

Dersom jeg tar vekk gange tegnet * og legger inn en X isteden, da får vi 6x4=24.

Er det mulig å regne ut om X der står for * eller / eller + eller - ?

Takk :-)

Nadeem.
Guest

Det er vel bare å sette det opp:

a "?" b = c

a * b = c
a / b = c
a - b = c
a + b = c

Kun ett av de fire stykkene ovenfor vil være sanne, og da har du funnet "?".
nadeem
Cantor
Cantor

Hei Gjest,

Jo jeg har tenkt på det, men er det ingen måte å regne ut?

I 2 "?" 2 = 4, kan både + og * være gyldig.

hva hvis jeg sier:

2 "?" 2 = 8 "?" 0,5

Hvordan regner du fram her?

Takk:-)

Nadeem.
Guest

OK, skjønner hva du mener. Min uelegante "brute force"-metode ville virket her også, men med 4 * 4 = 4^2 forskjellige kombinasjonsmuligheter blir det hele fort kjedelig...
nadeem
Cantor
Cantor

Brute force? Ja hvis jeg hadde en pentium i hue da hadde det vært noe for meg, men hue mitt er mer lignende en celeron. :lol:

håper noen vet om en måte, jeg skal prøve å forske litt selv :-)
uS=2x10opphøyd i 6 sek ^^
Cayley
Cayley

Feil melding :oops:
Last edited by uS=2x10opphøyd i 6 sek ^^ on 21/11-2005 23:03, edited 1 time in total.
:shock:
uS=2x10opphøyd i 6 sek ^^
Cayley
Cayley

Altså, det er ikke noen bestemt måte å regne dette ut på. Siden utregninger består av pluss, minus, ganging eller deling, så kan du ikke finne om det er +, - , *, /... Men du kan alltids krysskjekke:

2x6=12 Her kan du si at 12:2=6 Siden vi gjor det motsatte her, må vi bruke det motsatte tegnet dvs at x=*... Hvis vi f.eks hadde skrevet:
2x6=3 kan vi si at 3*2=6 dermed er x=: rett...

Vi kan ikke ta det motsatte p.g.a at 3:2 ikke blir 6... kjønner? :)
:shock:
Post Reply