Logaritmer, blandede oppgaver

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
sofiewgs

Hei!
Jeg trenger hjelp til noen oppgaver. Har prøvd å finne de ut på egenhånd en stund, men får det rett og slett ikke til! :(

1.
Vi tar et egg ut fra kjøleskapet og legger det i kokende vann. Dersom massen til egget er M målt i gram og sluttemperaturen i eggeplommen er T målt i Celsiusgrader, er koketida t i sekunder gitt ved
t= -16M^(2/3) *ln((100-T)/192)
et egg er bløtkokt når temperaturen i plommen er 45*C.
Et egg er bløtkokt etter 5 min. Finn ved regning massen til dette egget.
Jeg har gjort slik:
5min= 300 sek
300= -16x^(2/3) *ln((100-45)/192)
300/(-16*(ln(100-45)/192)) = x^(2/3)
15= x^(2/3)
og her stopper det opp. føler at jeg er forsøkt det meste uten å få riktig svar, både kvadratrot, logaritmer - veldig frustrerende.. åpenbart gjør jeg noe feil. Svaret skal bli 58 gram. Er det noen som kan meg en liten pekepinn i riktig retning hvordan jeg fortsetter herfra? Eller om det er noe galt med fremgangsmåten min? Det hadde jeg blitt kjempe glad for :-D
Har også et spørsmål til en annen oppgave.

I havvann avtar lysintensiteten I(x) eksponensielt med dybden x. Hvis vi angir lysintensiteten i prosent av lysintensiteten ved havorverflaten og dybden i meter, kan vi skrive
I(x)= 100* e^(-kx)
Der k er en konstant som kalles absorpsjonskoeffisienten. I sargasshavet er intensiteten 1% ved dybden 160 m.
finn dybden i Sargosshavet når lysintensiteten er halvert (ved regning). Vi har funnet ut at absorpsjonskoeffisienten er 0.029.
SLik har jeg gått fram:
0,5= 100*e^(-0,029x)
0,5/100 = e^(-0,029x)
0.005 = e^(-0,029x)
ln 0,005 = -0,029xlne
ln 0,005/-0,029 = 183
Svaret skal bli 24 meter.
Noen tips her også ? Tusen takk.
Aleks855
Rasch
Rasch

Du har gjort riktig så langt på den første. Her er avslutninga: http://i.imgur.com/fuSfLwc.png
Image
sofiewgs

ahaa, jeg skjønner! tusentakk!
Noen som kan hjelpe meg litt på vei med den andre oppgaven også ? :)
Post Reply