Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei, trenger da hjelp med geogebra med gjeldende CAS-delen. Jeg sliter med oppgave B der hvor vi skal det ved regning. Vet at man man kan "regne" dette ut i CAS-delen. Kan noen ta screenshot av det de gjør og hjelpe meg?
Takk på forhånd!
Oppgave 7 (8 poeng)
En ansatt regner med at årslønnen x år etter ansettelse er gitt ved funksjon f(x) der
,
a Tegn grafen som viser årslønnen x år etter ansettelse.
b Finn grafisk og ved regning når årslønnen passerer 800 000 kroner.
c Finn lønnsøkningen i kroner det femte året ved å
1) Bruke
2) Bruke digitalt verktøy
d Finn samlet lønn i kroner for den ansatte dersom vedkommende er ansatt i
30 år.
En ansatt regner med at årslønnen x år etter ansettelse er gitt ved funksjon f(x) der
Mangler vel litt informasjon her om funksjonen [tex]f(x)[/tex]?
Uasett; dersom du har et uttrykk for [tex]f(x)[/tex], kan du sette dette uttrykket lik [tex]800 000[/tex] i CAS og klikke på "løs"-knappen. Eventuelt skrive "Løs[ <Likning med x> ]" i CAS feltet, og deretter bare trykke enter. (Istedet for "<Likning med x>" skriver du f(x)=800 000).
Det er flere ting du må passe på når du bruker Geogebra. For det første må du bruke [tex].[/tex] som komma, og ikke [tex],[/tex]. Videre må du bruke riktig "e". Når du tegner grafen til [tex]e^x[/tex] ved å skrive nettopp e^x i inntastingsfeltet i bun av Geogebra, vil programmet tolke e som konstanten [tex]e[/tex] (hvilket er riktig i denne sammenhengen). I CAS, derimot, vil Geogebra tolke e-en som en variabel, på lik linje med [tex]x[/tex], [tex]y[/tex], [tex]t[/tex] osv. Du må derfor velge [tex]e[/tex] fra menylisten over spesialtegn. Denne listen finner du helt til høyre i feltet der du taster inn kommandoen din, se bildet under:
Velg riktig e!
Skjermbilde 2014-03-25 kl. 16.57.42.png (85.29 KiB) Viewed 1517 times
Så er det bare å taste inn likningen som beskrevet over. Jeg fikk denne løsningen:
Løsningen
Skjermbilde 2014-03-25 kl. 16.57.05.png (40.53 KiB) Viewed 1517 times