Hei,
Det er meg igien, jeg sliter forsatt med noen oppgaver, håper dere kan hjelpe meg.
oppgaven er nedenfor,
For at fotballaget Aktiv skal kunne rykke opp en divisjon, må de i de tre siste kampene slå både Godfot, Kjappfot og Bravo. Sannsynlighetn for at Aktiv slår de tre lagene, er henholdsvis 0.80, 0.75, 0.60
Finn sannsynligheten for at Aktiv slår Godfot, men at Aktiv ikke slår Kjappfot og Bravo.
:roll:
sannsynlighet
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Hvorfor himle med øya?
Dette fikser du davel!
For det første: Sannsynligheten for en bestemt kombinasjon, er jo produktet av sannsynlighetene hver for seg. Den er grei, eller? Man bare ganger sannsynlighetene med hverandre.
For det andre: Den samlede sannsynligheten for alle mulige utfall, er alltid lik 1. Derfor: Når sannsynligheten for at Aktiv slår Bravo er 0,60 vil det si at sannsynligheten for at de ikke slår dem (uavgjort eller tap) er 1-0,60 = 0,40.
Da klarer du det, ikkesant?
Dette fikser du davel!

For det første: Sannsynligheten for en bestemt kombinasjon, er jo produktet av sannsynlighetene hver for seg. Den er grei, eller? Man bare ganger sannsynlighetene med hverandre.
For det andre: Den samlede sannsynligheten for alle mulige utfall, er alltid lik 1. Derfor: Når sannsynligheten for at Aktiv slår Bravo er 0,60 vil det si at sannsynligheten for at de ikke slår dem (uavgjort eller tap) er 1-0,60 = 0,40.
Da klarer du det, ikkesant?