Hjelp Tim matematikk stykke til 3 kl

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Letessa
Fibonacci
Fibonacci

Hei sitter her og skal prøve å hjelpe ho med å forstå et reknestykke. Er ikke god i matte men greier ikke å legge fra meg før jeg har hjelpt ho å forstå stykket her er det: klasse 3 b skulle ha gruppearbeid . Dersom læraren delte i grupper på 4 elevar, blei det ein til overs, og delte han i grupper på 3 elevar, blei det 2 til overs. Det går flere enn20, men færre enn 30 elevar i klassen. Kor mangeelevar går i 3B? Kan noen hjelpe?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Sikkert flere måter å forklare/løse oppgava på. Kaller ant elever for x, der 20 < x < 30.

Så kan vi skrive:

[tex]x=1+4*k[/tex]
og
[tex]x=2+3*l[/tex]
der
l og k er hele tall.

Siden vi vet i hvilket intervall x skal ligge, kan vi prøve oss fram: k=4 og l=5 gir x = 17. Som er utenfor intervallet
For k=7 og l=9 blir x = 29, som ligger i intervallet.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Aleks855
Rasch
Rasch

Vi er ute etter et tall mellom 20 og 30. La oss kalle det for x.

"Dersom læraren delte i grupper på 4 elevar, blei det ein til overs"
21, 25, 29 tilfredsstiller dette. Hvis du regner ut 21:4 så vil du få 1 i rest.

"og delte han i grupper på 3 elevar, blei det 2 til overs"
23, 26, 29 tilfredsstiller dette. Hvis du regner ut 23:3 så vil du få 2 i rest.

29 passer for begge.
Image
Letessa
Fibonacci
Fibonacci

Takker for svar , men syns uansett at dette er vanskelig forklart tenkemåte til ei 8 år gammal jente:)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Letessa wrote:Takker for svar , men syns uansett at dette er vanskelig forklart tenkemåte til ei 8 år gammal jente:)
Heller for vanskelig oppgave for 3. klasse vil jeg si. Skal godt forklare dette lettere!
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Letessa
Fibonacci
Fibonacci

Ja det er det jeg mener at dette er for vanskelig til en tredjeklassing. Men men, læraren får heller forklare ho slik de mener er lett å forstå. :)
Realist1
Euclid
Euclid

Det er ikke sååå vanskelig.

En til overs ved grupper på fire og fire: enten 21, 25 eller 29 elever i klassen.

To til overs ved grupper på tre og tre: enten 23, 26 eller 29 elever i klassen.

Dermed må det være 29 elever i klassen.

Om det er over tredjeklassepensum eller ikke, vil jeg ikke uttale meg om. Det er kanskje det. Men dette er mer en logikkoppgave enn en matteoppgave, og hvis de har snakket litt om rest i det siste, så synes jeg det er en fin oppgave. :)
Post Reply