oppgave om deling!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Mattegal
Pytagoras
Pytagoras

Begynner å bli litt mange forum om dette, men det er pga jeg øver til prøve og trenger hjelp, også side jeg ikke er særlig god i matte!

Men oppgaven er slik

I en fruktkurv er det 24 frukter. [tex]\frac{1}{6}[/tex] av dem er epler. [tex]\frac{1}{8}[/tex] av dem er pærer, [tex]\frac{1}{4}[/tex] er appelsiner og resten er plommer.

Hvordan kan jeg regne ut hvormange av hver av fruktene det er i fruktkurven.
Må finne ut av hvor mange epler, pærer og appelsiner det er der.

Vil ha en frklaring til hvordan man regner det ut :mrgreen:
Aleks855
Rasch
Rasch

Du vet at $\frac16$ av 24 er epler. På matematisk språk skriver vi dette som $24 \cdot \frac16$. Regner du ut dette, så får du antall epler i kurva. Får du til oppgaven nå? :)

PS: Ingen fare at du spør om oppgavene du lurer på. Så lenge du er med på å løse oppgavene selv med veiledning, så er det null stress å hjelpe til.
Image
Mattegal
Pytagoras
Pytagoras

Aleks855 wrote:Du vet at $\frac16$ av 24 er epler. På matematisk språk skriver vi dette som $24 \cdot \frac16$. Regner du ut dette, så får du antall epler i kurva. Får du til oppgaven nå? :)

PS: Ingen fare at du spør om oppgavene du lurer på. Så lenge du er med på å løse oppgavene selv med veiledning, så er det null stress å hjelpe til.

Ja, tusen takk! 8-)
Post Reply