Dette er oppgaver fra eksamen. Jeg får det ikke til nå.
oppgave 1
[tex]f (x)= x^3-4x^2+4x[/tex]
der x<-1,3>
Jeg deriverte uttrykket [tex]f`(x)=3x^2-8x+4[/tex]
[tex]3x^2-8x+4=0[/tex]
Brukte ABC formel
X1= 3,0 V X= -0,43
Fasit sier X=0 V X= 2
Dette er dum begynnelse. Er feilen i derivasjonen?
Oppgave 2
[tex]f`(x)= 2(x-1)(x-3)[/tex]
Finn f`` og vendepunktet
fasit 4x-4
2 eksamsoppgaver
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Fasiten gir nullpunktene.strykern wrote:Dette er oppgaver fra eksamen. Jeg får det ikke til nå.
oppgave 1
[tex]f (x)= x^3-4x^2+4x[/tex]
der x<-1,3>
Jeg deriverte uttrykket [tex]f`(x)=3x^2-8x+4[/tex]
[tex]3x^2-8x+4=0[/tex]
Brukte ABC formel
X1= 3,0 V X= -0,43
Fasit sier X=0 V X= 2
Dette er dum begynnelse. Er feilen i derivasjonen?
Du har funnet x-verdien til ekstremalpunktene.
Du nevner ikke hva oppgaven er på 1. Du gir en funksjon, og at du har derivert den, men hva er det meninga du skal gjøre?
Fasiten sier x=0 eller x=2, og det er nullpunktene til funksjonen. For å finne nullpunktene, så skal du ikke derivere. Du skal bare finne x-verdiene som løser f(x) = 0.
Derivasjonen din er riktig.
Hvis du har prøvd å løse $f'(x) = 0$ så har du brukt abc-formelen feil. Der skal løsningene bli x = 2 eller x = 2/3.
Når det gjelder oppgave 2, så må du derivere funksjonen du har fått oppgitt. Dette kan kanskje bli lettere dersom du ganger ut parentesene.
Fasiten sier x=0 eller x=2, og det er nullpunktene til funksjonen. For å finne nullpunktene, så skal du ikke derivere. Du skal bare finne x-verdiene som løser f(x) = 0.
Derivasjonen din er riktig.
Hvis du har prøvd å løse $f'(x) = 0$ så har du brukt abc-formelen feil. Der skal løsningene bli x = 2 eller x = 2/3.
Når det gjelder oppgave 2, så må du derivere funksjonen du har fått oppgitt. Dette kan kanskje bli lettere dersom du ganger ut parentesene.