Kvadratrot

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Markussen
Galois
Galois
Posts: 585
Joined: 13/11-2012 14:42

Dumt spørsmål.

Jeg lurer på hvorfor man kan skrive [tex]\frac{1}{\sqrt{2}}[/tex] som [tex]\frac{\sqrt{2}}{2}[/tex]?


Lurer også på:

http://matematikk.net/ressurser/eksamen/1T/1T_V12.pdf Oppgave 1i). Hvorfor kan man si at AB=AC?
skf95
Descartes
Descartes
Posts: 421
Joined: 17/12-2010 14:35

En brøk forandrer ikke verdi når du ganger teller og nevner med det samme. Ser ser du noe lurt du kan gange telleren og nevneren i [tex]\frac{1}{ \sqrt{2} }[/tex] med slik at det blir [tex]\frac{ \sqrt{2} }{2}[/tex]?
Aleks855
Rasch
Rasch
Posts: 6873
Joined: 19/03-2011 15:19
Location: Trondheim
Contact:

I en 90/45/45 trekant er to vinkler like, som betyr at den er symmetrisk om linja fra den rette vinkelen ned på hypotenusen. Denne symmetrien medfører også at katetene må være like lange. Prøv å roter trekanten litt, så gir det kanskje mening visuelt sett.
Image
Zahand
Cayley
Cayley
Posts: 61
Joined: 26/05-2013 12:59
Location: Grimstad

Vel, man kan gange teller og nevner med samme tall og fortsatt ha samme verdi på brøken. Du kan jo gjøre det om til en ligning for å se hva du må gange denne brøken med for å få [tex]\frac{\sqrt{2}}{2}[/tex]?

Her er et lite hint: (Hva må x være?)
[tex]\frac{1}{\sqrt{2}}=\frac{1 \cdot x}{\sqrt{2}\cdot x} = \frac{\sqrt{2}}{2}[/tex]
Markussen
Galois
Galois
Posts: 585
Joined: 13/11-2012 14:42

skf95, herregud så dum jeg er! Hehe, lett som en plett den der. :D

Aleks, takk!
skf95
Descartes
Descartes
Posts: 421
Joined: 17/12-2010 14:35

Markussen wrote:skf95, herregud så dum jeg er! Hehe, lett som en plett den der. :D
Egentlig veldig lett ja, men ikke vær skuffet; husker læreren min i fysikk (VG2) testet klassen en gang. Overraskende mange som måtte tenke lenge før de så overgangen ...
Post Reply