Page 1 of 1
Kvadratrot
Posted: 09/05-2014 17:55
by Markussen
Dumt spørsmål.
Jeg lurer på hvorfor man kan skrive [tex]\frac{1}{\sqrt{2}}[/tex] som [tex]\frac{\sqrt{2}}{2}[/tex]?
Lurer også på:
http://matematikk.net/ressurser/eksamen/1T/1T_V12.pdf Oppgave 1i). Hvorfor kan man si at AB=AC?
Re: Kvadratrot
Posted: 09/05-2014 18:01
by skf95
En brøk forandrer ikke verdi når du ganger teller og nevner med det samme. Ser ser du noe lurt du kan gange telleren og nevneren i [tex]\frac{1}{ \sqrt{2} }[/tex] med slik at det blir [tex]\frac{ \sqrt{2} }{2}[/tex]?
Re: Kvadratrot
Posted: 09/05-2014 18:03
by Aleks855
I en 90/45/45 trekant er to vinkler like, som betyr at den er symmetrisk om linja fra den rette vinkelen ned på hypotenusen. Denne symmetrien medfører også at katetene må være like lange. Prøv å roter trekanten litt, så gir det kanskje mening visuelt sett.
Re: Kvadratrot
Posted: 09/05-2014 18:45
by Zahand
Vel, man kan gange teller og nevner med samme tall og fortsatt ha samme verdi på brøken. Du kan jo gjøre det om til en ligning for å se hva du må gange denne brøken med for å få [tex]\frac{\sqrt{2}}{2}[/tex]?
Her er et lite hint: (Hva må x være?)
[tex]\frac{1}{\sqrt{2}}=\frac{1 \cdot x}{\sqrt{2}\cdot x} = \frac{\sqrt{2}}{2}[/tex]
Re: Kvadratrot
Posted: 09/05-2014 18:46
by Markussen
skf95, herregud så dum jeg er! Hehe, lett som en plett den der.
Aleks, takk!
Re: Kvadratrot
Posted: 09/05-2014 19:25
by skf95
Markussen wrote:skf95, herregud så dum jeg er! Hehe, lett som en plett den der.
Egentlig veldig lett ja, men ikke vær skuffet; husker læreren min i fysikk (VG2) testet klassen en gang. Overraskende mange som måtte tenke lenge før de så overgangen ...