Oppgave fra R2eksamen Høst12.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Qbabxtra
Pytagoras
Pytagoras

Skjønner ikke hvorfor man må bruke bestemt integral i oppgave b). Har dette noe med det fundamentale kalkulus teoremet å gjøre? Hvorfor kan jeg ikke bare integrere uttrykket jeg fikk i a) ved hjelp av ubestemt integral og bestemme konstanten C ved hjelp av randbetingelsene oppgitt i oppgaveteksten?
Oppgave 2b
Oppgave 2b
oppgpavf321.JPG (69.98 KiB) Viewed 759 times
løsning2b
løsning2b
asdasdq123.JPG (91.29 KiB) Viewed 759 times
Vektormannen
Euler
Euler

Det kan du gjøre, og det er slik jeg mistenker at det er intensjonen at man skal gjøre her (jeg har ikke sett funksjoner der argumentet er en grense i et integral før i R2). Du vil ende opp med akkurat samme uttrykk uansett.

Et ubestemt integral av en funksjon [tex]f[/tex] egentlig ikke er noe mer enn en ny funksjon [tex]F(x) = \int_a^x f(x)[/tex], der [tex]a[/tex] er en vilkårlig grense. Slik løsningsforslaget gjør det her, setter de opp dette integralet direkte og velger a = 0 ved å tolke integralet fysisk; at vi skal integrere farten fra tiden s = 0 til tiden s = t (variabelen i funksjonen). Å bruke det ubestemte integralet er nesten det samme. Da finner du alle funksjoner, der hver C-verdi svarer til forskjellige [tex]a[/tex]. Når du så bestemmer C slik at s(0) = 0, bestemmer du i realiteten at [tex]a = 0[/tex], og får samme integral som løsningsforslaget.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Qbabxtra
Pytagoras
Pytagoras

Ah, tusen takk! :D
Post Reply