Omforming av cos-funksjon til formen Asin(cx+ϕ)+d

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
denNorske
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 03/09-2012 19:48
Kontakt:

Hei!

Muntlig eksamen på gang her, har den om ca 20 timer.

Først oppgaven:
Noen elever har hengt ei fjær i taket med et lodd hengende i. De trekker lodded nedover, og slipper det. Etter t sekunder er høyden over bakken målt i cm gitt ved:
[tex]h(t)=-50e{^{0.1t}}cos(\pi t)+150[/tex]

Elevene ville finne ut hvor langt loddet beveget seg før det falt til ro. De fant at samlet lengde i cm var tilnærmet gitt ved rekken
[tex]50+50\cdot 0.905+50\cdot 0.905^2...[/tex]

Bruk opplysningene og relevante kompetansemål i lærerplanen til å finne ut mest mulig om svingebevegelsen.
Og nå vil jeg gjærne ha tips om hvordan jeg kan angripe oppgaven? Jeg hadde lyst til å omforme det første uttrykket om til en [tex]A\, sin(Cx+\phi )+d[/tex] funksjon, men hvordan klarer jeg dette? Må jeg derivere og bruke omformingsregelen?

Takk for alle tips for min muntligeksamen, og hjelp til problemet :)
1. År Bachelor @ HIN, bygg.
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Hvis du vil ha den til en sinusfunksjon, kan du jo bare bruke en faseforskyvning:

[tex]-50e^{-0.1t}cos(\pi t) + 150 = -50e^{-0.1t}sin(\pi t + \pi/2) + 150[/tex]

Men jeg tror ikke du trenger det her. Formelen du har fått, er løsningen på en ODE (homogen diff. likning).

Spørsmålet de stiller er ganske åpent, og jeg vet ikke hvor mye de krever. Men du kan jo starte med å finne ut om svingingen er udempet, underdempet, overdempet eller kritisk dempet. Forklar hvilke faktorer som bestemmer hva. Og ut ifra den geometriske rekken, kan du jo forklare hvilken prosentandel den dempes for hver svingning.
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Svar