Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Dersom $\phi$ har en knekk slik at den deriverte ikke blir kontinuerlig i et punkt, vil jo den deriverte av $r_2$ bli udefinert i enkelte punkter (når man anvender kjerneregelen). For å forenkle teorien definerer Lindstrøm ekvivalente parametriseringer slik som det er gjort, tror jeg. Hvis ikke måtte man anvendt mer avansert mål- og integrasjonsteori.
EDIT: Du har likevel rett i at man kunne sløyfet kontinuiteten til $\phi '$ rent logisk sett, og likevel fått en fornuftig definisjon av ekvivalente parametriseringer, men da hadde man fått enkelte andre problemer.
plutarco wrote:Dersom $\phi$ har en knekk slik at den deriverte ikke blir kontinuerlig i et punkt, vil jo den deriverte av $r_2$ bli udefinert i enkelte punkter (når man anvender kjerneregelen). For å forenkle teorien definerer Lindstrøm ekvivalente parametriseringer slik som det er gjort, tror jeg. Hvis ikke måtte man anvendt mer avansert mål- og integrasjonsteori.
EDIT: Du har likevel rett i at man kunne sløyfet kontinuiteten til $\phi '$ rent logisk sett, og likevel fått en fornuftig definisjon av ekvivalente parametriseringer, men da hadde man fått enkelte andre problemer.
Hva mener du her? Hvordan ser du at hvis $\phi$ ikke er kontinuerlig, så får $r_2$ en knekk?
Gjest wrote:Sorry jeg mener: Hvordan ser du at hvis den deriverte av $\phi$ ikke er kontinuerlig, så blir $r_2$ udefinert?
Det jeg mener er at dersom vi endrer definisjonen av ekvivalente parametriseringer til det trådstarteren foreslår, så vil generelt sett $r_2 '$ ikke nødvendigvis være veldefinert i alle punkter. Dermed vil integranden i integralet $I_1$ under setning 3.3.5 ikke være definert i alle punkter. Den aller enkleste definisjonen på Riemannintegralet forutsetter at integranden er veldefinert på hele integrasjonsområdet. Dermed må man redefinere integranden i enkelte punkter etc. Kort oppsummert vil en endring av definisjonen skape endel problemer som egentlig kan unngås ved å kreve kontinuitet av $\phi '$.
Ser nå at jeg muligens har misforstått det opprinnelige spørsmålet. Dersom man forutsetter at $\phi$ er deriverbar, med positiv derivert, så skulle det gå bra.
plutarco wrote:Ser nå at jeg muligens har misforstått det opprinnelige spørsmålet. Dersom man forutsetter at $\phi$ er deriverbar, med positiv derivert, så skulle det gå bra.
Hei, takkf or svar. Men betyr det at det du skrev 11.28 ikke gjelder da eller?