fysikk
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Jeg skal finn resultaten f_r og retningen [tex]\alpha _R[/tex] i forhold til x-aksen. -så jeg tegnet parallelogram med henhold til f1=8kn og f2=6kn. I de andre eksemplene så finner dem diagonalen for å finne f_r, men det stemmer ikke her. Noe tips til hvordan jeg kan finne f_R?
Jeg burde kanskje forklare, hva jeg forstår og ikke. Jeg har forstått at man kan finne resultatkraften ved å finne diagonalen av parallellogram. Det som skilles seg ut i den første oppgaven, 2.1 er at den spør om i forhold til x-aksen noe de andre eksemplene ikke gjør.
Av en eller annet grunn stemmer ikke svaret jeg får, men på den andre siden er det ikke så farlig så lenge jeg vet fremgangsmåten. Mener dem at vi skal bruke gradskive for å måle vinklen den danner med x-ak?Johan Nes wrote:Ja, det er bare å tegne opp parallellogram og så trekke diagonalen.
Vinkelen er jo bare å måle vinkelen resultanten danner med x-aksen?
Er du nøyaktig nok da? Svaret mitt stemmer i hvert fall. Bruker gradskive.sony wrote:Av en eller annet grunn stemmer ikke svaret jeg får, men på den andre siden er det ikke så farlig så lenge jeg vet fremgangsmåten. Mener dem at vi skal bruke gradskive for å måle vinklen den danner med x-ak?Johan Nes wrote:Ja, det er bare å tegne opp parallellogram og så trekke diagonalen.
Vinkelen er jo bare å måle vinkelen resultanten danner med x-aksen?
Litt feil blir det. Fasiten sier f.eks 19,9 grader og jeg har kanskje 19 grader.
Hvor skal man putte gradskiven egentlig? Litt håpløst at man skal bruke gradskive og ikke cosinus eller sinus setningen. Men jeg regner med at man må regne på hånd ved et eksamen uansett. Men hvis du ser på 2.2. Tegningen er 1 cm-20N. Men når jeg tar diagonalen og multipliserer med 20, så får jeg ikke den korrekte svare, noe jeg gjør feil?Johan Nes wrote:Er du nøyaktig nok da? Svaret mitt stemmer i hvert fall. Bruker gradskive.sony wrote:Av en eller annet grunn stemmer ikke svaret jeg får, men på den andre siden er det ikke så farlig så lenge jeg vet fremgangsmåten. Mener dem at vi skal bruke gradskive for å måle vinklen den danner med x-ak?Johan Nes wrote:Ja, det er bare å tegne opp parallellogram og så trekke diagonalen.
Vinkelen er jo bare å måle vinkelen resultanten danner med x-aksen?
Litt feil blir det. Fasiten sier f.eks 19,9 grader og jeg har kanskje 19 grader.
En vinkel er jo alltid (?) målt i forhold til en annen linje, her x-aksen, så du må jo da la x-aksen være null på gradskiven.
Jeg har tegnet opp oppgave 2.2 i en annen målestokk. Brukte 1 cm = 10 N eller 1 mm = 1 N om du vil.
Da blir 10 cm = 100 N.
Boken ser ut til å bruke 1 cm = 20 N og da må du jo gange med 2 for å få svaret i N, ikke 20.
Jeg har tegnet opp oppgave 2.2 i en annen målestokk. Brukte 1 cm = 10 N eller 1 mm = 1 N om du vil.
Da blir 10 cm = 100 N.
Boken ser ut til å bruke 1 cm = 20 N og da må du jo gange med 2 for å få svaret i N, ikke 20.
Merker at fysikk kommer til å hemme meg om jeg ikke jobber hardt med faget. Hvor langt ut i boka har du kommet?