Page 1 of 2
fysikk
Posted: 23/08-2014 15:12
by Guest
Jeg skal finn resultaten f_r og retningen [tex]\alpha _R[/tex] i forhold til x-aksen. -så jeg tegnet parallelogram med henhold til f1=8kn og f2=6kn. I de andre eksemplene så finner dem diagonalen for å finne f_r, men det stemmer ikke her. Noe tips til hvordan jeg kan finne f_R?
Re: fysikk
Posted: 23/08-2014 15:59
by Johan Nes
Du må nesten poste et bilde av oppgaven eller gi litt mer detaljer.
Re: fysikk
Posted: 23/08-2014 16:06
by Guest
Hvordan poster man bilde?
Re: fysikk
Posted: 23/08-2014 16:07
by Johan Nes
Under last opp vedlegg når du skal poste innlegg.
Re: fysikk
Posted: 23/08-2014 16:12
by sony
Jeg måtte registrere meg først :p.
Re: fysikk
Posted: 23/08-2014 16:15
by sony
Jeg burde kanskje forklare, hva jeg forstår og ikke. Jeg har forstått at man kan finne resultatkraften ved å finne diagonalen av parallellogram. Det som skilles seg ut i den første oppgaven, 2.1 er at den spør om i forhold til x-aksen noe de andre eksemplene ikke gjør.
Re: fysikk
Posted: 23/08-2014 16:19
by Johan Nes
Av en eller annen grunn greier jeg ikke å forstørre bildet. Er det boken til Vollen du bruker? Statikk og Fasthetslære?
I så fall kan du si hvilken oppgave det er (2.2?), så kan jeg evt. forklare.
Re: fysikk
Posted: 23/08-2014 16:22
by sony
Johan Nes wrote:Av en eller annen grunn greier jeg ikke å forstørre bildet. Er det boken til Vollen du bruker? Statikk og Fasthetslære?
I så fall kan du si hvilken oppgave det er (2.2?), så kan jeg evt. forklare.
Ok. Det er oppgave 2.1
Re: fysikk
Posted: 23/08-2014 16:58
by Johan Nes
Ja, det er bare å tegne opp parallellogram og så trekke diagonalen.
Vinkelen er jo bare å måle vinkelen resultanten danner med x-aksen?
Re: fysikk
Posted: 23/08-2014 17:06
by sony
Johan Nes wrote:Ja, det er bare å tegne opp parallellogram og så trekke diagonalen.
Vinkelen er jo bare å måle vinkelen resultanten danner med x-aksen?
Av en eller annet grunn stemmer ikke svaret jeg får, men på den andre siden er det ikke så farlig så lenge jeg vet fremgangsmåten. Mener dem at vi skal bruke gradskive for å måle vinklen den danner med x-ak?
Re: fysikk
Posted: 23/08-2014 17:09
by Johan Nes
sony wrote:Johan Nes wrote:Ja, det er bare å tegne opp parallellogram og så trekke diagonalen.
Vinkelen er jo bare å måle vinkelen resultanten danner med x-aksen?
Av en eller annet grunn stemmer ikke svaret jeg får, men på den andre siden er det ikke så farlig så lenge jeg vet fremgangsmåten. Mener dem at vi skal bruke gradskive for å måle vinklen den danner med x-ak?
Er du nøyaktig nok da? Svaret mitt stemmer i hvert fall. Bruker gradskive.
Litt feil blir det. Fasiten sier f.eks 19,9 grader og jeg har kanskje 19 grader.
Re: fysikk
Posted: 23/08-2014 17:19
by sony
Johan Nes wrote:sony wrote:Johan Nes wrote:Ja, det er bare å tegne opp parallellogram og så trekke diagonalen.
Vinkelen er jo bare å måle vinkelen resultanten danner med x-aksen?
Av en eller annet grunn stemmer ikke svaret jeg får, men på den andre siden er det ikke så farlig så lenge jeg vet fremgangsmåten. Mener dem at vi skal bruke gradskive for å måle vinklen den danner med x-ak?
Er du nøyaktig nok da? Svaret mitt stemmer i hvert fall. Bruker gradskive.
Litt feil blir det. Fasiten sier f.eks 19,9 grader og jeg har kanskje 19 grader.
Hvor skal man putte gradskiven egentlig? Litt håpløst at man skal bruke gradskive og ikke cosinus eller sinus setningen. Men jeg regner med at man må regne på hånd ved et eksamen uansett. Men hvis du ser på 2.2. Tegningen er 1 cm-20N. Men når jeg tar diagonalen og multipliserer med 20, så får jeg ikke den korrekte svare, noe jeg gjør feil?
Re: fysikk
Posted: 23/08-2014 17:56
by Johan Nes
En vinkel er jo alltid (?) målt i forhold til en annen linje, her x-aksen, så du må jo da la x-aksen være null på gradskiven.
Jeg har tegnet opp oppgave 2.2 i en annen målestokk. Brukte 1 cm = 10 N eller 1 mm = 1 N om du vil.
Da blir 10 cm = 100 N.
Boken ser ut til å bruke 1 cm = 20 N og da må du jo gange med 2 for å få svaret i N, ikke 20.
Re: fysikk
Posted: 23/08-2014 17:57
by Johan Nes
Ellers er analytisk løsning av oppgavene noe som kommer senere. Før den tid er det nyttig å kunne å løse de grafisk. Forstår du ikke det, blir det analytiske vanskelig.
Re: fysikk
Posted: 23/08-2014 18:12
by Guest
Merker at fysikk kommer til å hemme meg om jeg ikke jobber hardt med faget. Hvor langt ut i boka har du kommet?