Hei,
Vi har om potenser og kvadratrot. Jeg har en oppgave, som jeg ikke får til:
I et vann blir det satt ut noen fisk. Hver måned dobles antall fisk i vannet. Etter et år er det omtrent 4000 fisk i vannet.
Hvor mange måneder har gått når det er 2000 fisk i vannet?
Siden det er lette tall, har jeg klart å regne meg frem til svaret, men om det blir vanskeligere tall, tror jeg ikke at jeg klarer det.
Takk for hjelpen og på forhånd takk!
Potenser
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
ant fisk = f(x) etter x mnder,zebra wrote:Hei,
Vi har om potenser og kvadratrot. Jeg har en oppgave, som jeg ikke får til:
I et vann blir det satt ut noen fisk. Hver måned dobles antall fisk i vannet. Etter et år er det omtrent 4000 fisk i vannet.
Hvor mange måneder har gått når det er 2000 fisk i vannet?
Siden det er lette tall, har jeg klart å regne meg frem til svaret, men om det blir vanskeligere tall, tror jeg ikke at jeg klarer det.
Takk for hjelpen og på forhånd takk!
så
[tex]f(x)=2^x[/tex]
etter 12 mnd, dvs x = 12
[tex]f(12)=2^{12}=4096 \approx 4000[/tex]
dvs
[tex]f(x)=2^{x}=2000[/tex]
da må du kunne logaritme (for å regne dette ut), og det lærer du ikke før vgs (trur jeg).
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Denne oppgaven kan løses uten å gjøre noen stor matematik beregning ved å "regne bakover".
Du vet at det er 4000 fisk etter 12 mnd og at antallet dobles for hver måned. Det vil si at går du bakover skal du halvere tallet for hver måned.
Da regner jeg med du finner svaret lett?
Du vet at det er 4000 fisk etter 12 mnd og at antallet dobles for hver måned. Det vil si at går du bakover skal du halvere tallet for hver måned.
Da regner jeg med du finner svaret lett?