Oppgaven: en kloss har massen 1,4kg. Den er festet til den ene enden av en elastisk stålfjær.
Den andre enden av fjæra er festet i en vegg. Klossen og fjæra hviler på et vannrett underlag, der vi kan se bort fra friksjon. Fjærstivheten er 480 N/m, og fjøra regnes som masseløs.
a) fjæra blir presset sammen 0,2m. bestem energien i fjæra og finn a til kloss når fjæra blir frigjort.
har funnet at E_p = 9,8 J
skal finne akselerasjon i det fjæra blir frigjort:
jeg tenker slik: E_k = E_p = 9,8J
E_k = 9,8J
1/2mv^2 = 9,8J
v= sqrt( (2E_k) / m )
får v = sqrt (14)
setter dette inn i v^2 = v_0^2 + 2as :
14= 0 + 2*0,2*a
a = 14/0,4 = 35.
ifølge fasit skal a bli 70
b) svar: fart til klosse idet kraften fra fjæra er null = 3,7 m/s ( sqrt(14) )
også lurer jeg på c) oppgaven:
hvor stor fart har klossen når den er 0.1m forbi likevektsstillingen?
(fasit = 3,2 m/s )
hvordan finner jeg ut dette? prøvde med formel om mekanisk energi bevart og den tidløse formelen, men fikk feil svar..
FY2 - arbeid med fjær
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
(Antar at fjærkonstanten skal være 490 N/m og at du har skrevet feil.)
På a) så misforstår du oppgaven. Du regner ut gjennomsnittsakselerasjonen fra fjæra slippes til den har strukket seg ut. Det du skal finne er akselerasjon i det øyeblikket fjæra slippes.
I oppgave c) får jeg svaret du oppgir når jeg bruker bevaring av mekanisk energi. Kan du vise hva du har gjort?
På a) så misforstår du oppgaven. Du regner ut gjennomsnittsakselerasjonen fra fjæra slippes til den har strukket seg ut. Det du skal finne er akselerasjon i det øyeblikket fjæra slippes.
I oppgave c) får jeg svaret du oppgir når jeg bruker bevaring av mekanisk energi. Kan du vise hva du har gjort?