Grenseverdi x går mot 1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
trycarpe
Cantor
Cantor

[tex]Lim x\rightarrow 1 \frac{2x+1}{x-1}[/tex]

Her får jeg etter regning 1+1/0

betyr dette at det ikke eksisterer noen grenseverdi?
Lektorn
Riemann
Riemann

Hvilket fag er det du tar? Normalt i Vgs får du til å faktorisere bort nevneren men det går jo ikke her.
Prøv å tegn grafen så ser du kanskje løsningen grafisk?
trycarpe
Cantor
Cantor

Lektorn wrote:Hvilket fag er det du tar? Normalt i Vgs får du til å faktorisere bort nevneren men det går jo ikke her.
Prøv å tegn grafen så ser du kanskje løsningen grafisk?
Matematikk r1. er jeg i feil Forum?
Jeg får ikke tegnet noe graf for svaret blir uendelig
Lektorn
Riemann
Riemann

Neida, du er på rett forum. Jeg bare lurt på om du gikk på Vgs eller på noe høyere utdanning. ;-)

Svaret blir at brøken går mot hhv. +/- uendelig, som vel er det du sier at grafen viser deg. Det betyr at grenseverdien ikke eksisterer.
trycarpe
Cantor
Cantor

Lektorn wrote:Neida, du er på rett forum. Jeg bare lurt på om du gikk på Vgs eller på noe høyere utdanning. ;-)

Svaret blir at brøken går mot hhv. +/- uendelig, som vel er det du sier at grafen viser deg. Det betyr at grenseverdien ikke eksisterer.
Jeg tar høyere utdanning, eller jeg tar noe som kalles y veien for ingeniørutdannelse.:) men tusen takk for svaret! jeg må slutte å tvile på svarene mine hele tiden :):)
Post Reply