Hei,
Fortsetter oppfriskningen og er kommet litt ut i boka (forkurs ingeniør og maritime høgskoleutdanning) og er kommet frem til brøkregning.
Har forkortet og utvidet endel brøker nå, ganget og funnet FN men får problemer med fremgangsmåte når jeg skal dele to brøker.
[tex]\frac{2}{9} / \frac{8}{3}[/tex]
Har ganget med den omvendte brøken og fått følgende
[tex]\frac{2}{9} * \frac{3}{8} = \frac{6}{72} =\frac{6*1}{6*12} = \frac{1}{12}[/tex]
Kan noen være grei og hjelpe med fremgangsmåte og litt forklaringer på dette mattestykket når man ikke ganger med omvendt brøk?
Brøkregning
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg kommer ikke umiddelbart på noen bedre måte enn å gange med omvendt brøk, men litt om hvorfor man gjør det, kan du se her: http://udl.no/1t-matematikk/kapittel-2- ... visjon-725
-
- Pytagoras
Takk for rask svar - det var en grei link som jeg har bokmerket, og bør også få kjøpt formelhefte for VG1,VG2 og VG3Aleks855 wrote:Jeg kommer ikke umiddelbart på noen bedre måte enn å gange med omvendt brøk, men litt om hvorfor man gjør det, kan du se her: http://udl.no/1t-matematikk/kapittel-2- ... visjon-725
Men videre i boka så får jeg problemer med og løse denne oppgaven med multiplikasjon med heltall.
[tex]3 * -\frac{2}{3}[/tex]
Fra egenlæring gjør jeg følgende: Ganger direkt med teller.
[tex]3 * -\frac{2}{3} = \frac{2}{3} - \frac{2}{3} - \frac{2}{3} = - \frac{6}{3}[/tex]
Fasit svaret fra boka er:
[tex]\frac{7}{3}[/tex]
Du kan sette opp delestykket som en brudden brøk [tex]\frac{\frac{2}{9}} {\frac{8}{3}}[/tex] og bruke reglene for å få vekk småbrøkene (dvs. gange teller og nevner i den store brøken med felles nevner) og så forkorte til slutt.Aquarius87 wrote: Kan noen være grei og hjelpe med fremgangsmåte og litt forklaringer på dette mattestykket når man ikke ganger med omvendt brøk?
-
- Dirichlet
I tillegg når du har en brøk som er sånn så er 3=3/1 som da blir
3*-2/3
=3/1*-2/3
=-6/3
=-2
Bare tenkt at et helt tall er det samme som x/1 hvor x=helt tall
ved ganging så multipliseres teller med teller og nevner med nevner, deretter forkorte.
dividere=snu andre brøken og divider.
3*-2/3
=3/1*-2/3
=-6/3
=-2
Bare tenkt at et helt tall er det samme som x/1 hvor x=helt tall
ved ganging så multipliseres teller med teller og nevner med nevner, deretter forkorte.
dividere=snu andre brøken og divider.
-
- Pytagoras
Takk for veiledning, skal notere dette i regnestykke, i notatboka å gå igjennom dette imorgen.