Eske funksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan

Hei.. Sliter evig med optimeringsoppgaver som det her . Føler jeg glemmer/overser noe som egentlig er åpenbart. Vil helst ikke ha noe svar, bare et lite hint, kanskje det løsner for meg en vakker dag.

Oppgaven:

Skal lage ei eske av en rektangulær plate. Platen har lengde 72cm og bredde 27cm. Vi klipper ut de kvadratiske hjørnene A, B, C og D som alle har sidelengde x. Deretter bretter vi langs de stiplede linjene (se figur). Da får vi ei eske med bare rette vinkler.

Image

a) Forklar at arealet A(x) i [tex]cm^{2}[/tex] av bunnflaten av eska kan uttrykkes ved:

[tex]A(x) = (72-2x) * (27-2x)[/tex]

Okey, da tenker jeg at man klipper vekk 4 identiske kvadrater fra hver side slik at man står igjen med en figur lik det sveitsiske flagget.
(72-2x) er lengden, og (27-2x) er bredden, som tilfredsstiller regelen at arealet av et rektangel er lengde * bredde.

b) Forklar at volumet V(x) i [tex]cm^{3}[/tex] av eska er gitt ved 4 * f(x) der f(x) er funksjonsuttrykket vi definerte i oppgave a.

Her rakner jeg helt. Er ikke volumet av et prisme lengde * bredde * høyde ? Det er noe lureri her jeg ikke forstår, som jeg burde forstått. Hvorfor er volumet lik 4 grunnflater?

Innbiller meg også at V(x) (så vel som A(x)) har et begrenset interessant intervall, hvis x = 0 vil det ikke være noen noe å brette, dermed ingen høyde, og null volum,
og hvis x gjør at man bretter arket for mye vil det heller ikke bli noen figur, så har jeg forstått det rett må x befinne seg i intervallet

[tex]x \in <0, 6.75>[/tex]

der [tex]6.75 = \frac{13.5}{2}[/tex] der 13.5 er å klippe bredden på 27cm i 2, slik at man ødelegger hele figuren ..

c) Hva er det største volumet eska kan få?

Raknet det ikke nok i oppgave b så rakner det hvertfall ennå mer for meg her. Toppunktet i den deriverte er i x = 24.75. Så noe har gått meget i dass her, for fasiten er at max volum er [tex]5.4 dm^{3}[/tex] som jo er for en x verdi på rundt 3, om jeg ikke tar helt feil.

Uansett, hadde jeg forstått oppgave B ville jeg sikkert forstått c også..
Lektorn
Riemann
Riemann

Du må sjekke oppgaveteksten for oppgave b) en gang til.
Slik du har lagt ut oppgaven er den feil, mens måten du tenker på er rett. :)
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan

Jeg skjønner ikke hva du mener!
Lektorn
Riemann
Riemann

At volumet ikke er 4*grunnflaten med mindre høyden i esken er akkurat 4. Men høyden i esken er vel x og da blir volumet x*grunnflaten.
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan

Jeg har skrevet oppgaven nøyaktig slik den står i boken.
Lektorn
Riemann
Riemann

OK, da må jeg melde pass.
Hvilken bok er dette og hvilket fag?

PS. Hvorfor bruker de f(x) for å henvise til oppgave a) når de i oppgave a) derfinerte A(x)? Merkelig...
DS.
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan

Sinus R1 2013 utgaven. Oppgave 7.177
Lektorn
Riemann
Riemann

OK, da må du lese oppgaven en gang til.
Den funksjonen f(x) de henviser til er en helt annen funksjon enn den som du henviser til. Oppgave a) er ikke det du kaller oppgave a).
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan

Hei, sorry for å kaste bort tiden din. Så det nå, giant facepalm altså.

Fikk i det minste reflektert over den her type oppgave slik at jeg er beredt neste gang :P
Lektorn
Riemann
Riemann

:D
Post Reply