Komplementær og supplementærvinkler

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
slemetøffegutten
Pytagoras
Pytagoras

Image

Hvordan kommer jeg fram til svarene på disse oppgavene?
Aleks855
Rasch
Rasch

Ved å gjøre et anstendig forsøk, forklare oss hva du prøvde og hvor langt du kom, slik at vi kan fortelle deg hvordan du går videre, eller hvor du gikk feil.

Dette er ikke riktig forum hvis du tenkte å få fullstendig løsning på sølvfat.
Image
Slemetøffegutten1

Aleks855 wrote:Ved å gjøre et anstendig forsøk, forklare oss hva du prøvde og hvor langt du kom, slik at vi kan fortelle deg hvordan du går videre, eller hvor du gikk feil.

Dette er ikke riktig forum hvis du tenkte å få fullstendig løsning på sølvfat.
i følge fasitten er svaret på 5a) x=44¤ og y=65¤
og 5b) u=67¤ v=51¤
Jeg prøvde mye forskjellig for å prøve og komme fram til svar men ingenting fungerte. Jeg antok at noen på matteforumet var smart nokk til å vite 10ende klasse geometri.
Hadde vært til stor hjelp om noen viste meg hvordan, jeg har googlet og sett på youtube. Ingen vet det ser det ut som.

Hvilket forum er riktig btw?
Lektorn
Riemann
Riemann

Det finnes nok ingen forum, såvidt jeg vet, der du kan levere inn oppgaver og så lager noen et løsningsforslag for deg. I så fall vil jeg tro det koster penger å gå hjelp...

Det er nok ikke mangel på kunnskap som gjør at du ikke får presentert et ferdig løsningsforslag. Hensikten er nok at du skal lære litt også. :)

På oppgave a) kan du starte med den trekanten som er til høyre på figuren. Der er to av vinklene oppgitt. Hvordan kan du finne ut hvor stor den siste vinkelen er?
Deretter kan du se på den vinkelen som står ved siden av vinkelen på 72 grader. Kan du finne ut hvor stor denne vinkelen er?
Da gjenstår det en vinkel som du da kanskje klarer å finne?
slemetøffegutten2

Lektorn wrote:Det finnes nok ingen forum, såvidt jeg vet, der du kan levere inn oppgaver og så lager noen et løsningsforslag for deg. I så fall vil jeg tro det koster penger å gå hjelp...

Det er nok ikke mangel på kunnskap som gjør at du ikke får presentert et ferdig løsningsforslag. Hensikten er nok at du skal lære litt også. :)

På oppgave a) kan du starte med den trekanten som er til høyre på figuren. Der er to av vinklene oppgitt. Hvordan kan du finne ut hvor stor den siste vinkelen er?
Deretter kan du se på den vinkelen som står ved siden av vinkelen på 72 grader. Kan du finne ut hvor stor denne vinkelen er?
Da gjenstår det en vinkel som du da kanskje klarer å finne?
jeg fannt ut at for å finne svaret till Y. Så må man ta 108¤-43¤ og det blir da fasitsvaret, men jeg lurer på hvordan jeg får tallet 108? Som du kan se på bildet så er det allerede noen som har skrevet 108¤ på midten av figuren. Vet du muligens hvordan jeg kommer fram til 108¤?
Lektorn
Riemann
Riemann

Du er dessverre litt på villspor selv om du får rett svar i forhold til fasit.

Den første trekanten har vinkler på 43 og 72. Hvor mye skal summen av alle tre vinklene i alle trekanter bli? Da finner du kanskje ut en måte å regne ut y på?

Vinkelen som det står 108 på med blyant er riktig, men det er viktig at du skjønner hvorfor det er riktig.
Se på denne vinkelen og den vinkelen ved siden av som er 72 grader. Hvor mye skal summen av disse vinklene være, når du vet at de til sammen danner en rett line (med andre ord; hvor mange grader er en vinkel der vinkelbeina utgjør ei rett linje)?
slemetøffegutten
Pytagoras
Pytagoras

Lektorn wrote:Du er dessverre litt på villspor selv om du får rett svar i forhold til fasit.

Den første trekanten har vinkler på 43 og 72. Hvor mye skal summen av alle tre vinklene i alle trekanter bli? Da finner du kanskje ut en måte å regne ut y på?

Vinkelen som det står 108 på med blyant er riktig, men det er viktig at du skjønner hvorfor det er riktig.
Se på denne vinkelen og den vinkelen ved siden av som er 72 grader. Hvor mye skal summen av disse vinklene være, når du vet at de til sammen danner en rett line (med andre ord; hvor mange grader er en vinkel der vinkelbeina utgjør ei rett linje)?
haha, tusen takk lektorn. Endelig fikk jeg det till, takket være deg! Du er dritt kul :D
Lektorn
Riemann
Riemann

På oppgave 5b) må du starte med vinkelen i midten av figuren som er 108 grader.

Hvor stor er summen av denne vinkelen og den som ligger til venstre for den, dvs. den vinkelen som tilhører trekanten til venstre?

I tillegg har du sikkert lært om toppvinkler? Det kan du bruke til å finne de andre vinklene på midten.
slemetøffegutten
Pytagoras
Pytagoras

Lektorn wrote:På oppgave 5b) må du starte med vinkelen i midten av figuren som er 108 grader.

Hvor stor er summen av denne vinkelen og den som ligger til venstre for den, dvs. den vinkelen som tilhører trekanten til venstre?

I tillegg har du sikkert lært om toppvinkler? Det kan du bruke til å finne de andre vinklene på midten.
hvordan finnner jeg den til venstre? Og jeg har ikke hørt om toppvinkler tror jeg, kan du fortelle meg om det?
Lektorn
Riemann
Riemann

Se på oppgave a) en gang til. Hvordan fant du vinkelen som ligger "ved siden av" den som er 72 grader?
Det blir akkurat samme metode her for den som er 108 grader og "nabo-vinkelen".

Toppvinkler er viktig å kjenne til i slike oppgaver, og det står nok om det i læreboka.
To rette linjer som krysser hverandre danner totalt 4 vinkler rundt skjæringspunktet. Tegn gjerne figur for å skjønne det bedre.
De to vinklene som ligger rett overfor hverandre kalles toppvinkler, og de er like store fordi venstre vinkelben er felles og høyre vinkelben er felles.
Hvis du studerer figuren litt nøye så ser du kanskje at det er 2 par toppvinkler, dvs. 4 vinklene rundt skjæringspunktet består av 2 par toppvinkler.
slemetøffegutten
Pytagoras
Pytagoras

Lektorn wrote:Se på oppgave a) en gang til. Hvordan fant du vinkelen som ligger "ved siden av" den som er 72 grader?
Det blir akkurat samme metode her for den som er 108 grader og "nabo-vinkelen".

Toppvinkler er viktig å kjenne til i slike oppgaver, og det står nok om det i læreboka.
To rette linjer som krysser hverandre danner totalt 4 vinkler rundt skjæringspunktet. Tegn gjerne figur for å skjønne det bedre.
De to vinklene som ligger rett overfor hverandre kalles toppvinkler, og de er like store fordi venstre vinkelben er felles og høyre vinkelben er felles.
Hvis du studerer figuren litt nøye så ser du kanskje at det er 2 par toppvinkler, dvs. 4 vinklene rundt skjæringspunktet består av 2 par toppvinkler.
Lektorn kan du hjelpe meg med 6a? Den var så rar synes jeg. I følge fasiten er svaret x=67 og y=29, men jeg prøvde meg på å finne ut Y. Og da tok jeg 113-180 også fikk jeg svaret 67. Men det er jo svaret til X. Jeg har garrantert gjort noe feil. Kan du si meg hvordan jeg gjør denne oppgaven?
Lektorn
Riemann
Riemann

Ja, i denne oppgaven må du se på den største av de 3 trekantene. Det vil si den trekanten som inneholder de 2 mindre trekantene.
Her ser du kanskje at det er 2 av 3 vinkler som er oppgitt? Kan du da regne ut den siste vinkelen?

Videre må du bruke denne vinkelen for å beregne vinklene i de mindre trekantene. Kanskje lurt å starte med den til høyre?
Post Reply