Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Hei.
Har kommet over en oppgave jeg ikke forstår. Jeg skal vise at D(p)=75pe^-0,1p blir D'(p)= 75e^0,1p(1-0,1p). Jeg vet altså svaret men må vise fremgangsmetoden.
Takk for svar.
Har forstått det. Skjønner allikevel ikke hvordan de kommer frem til svaret i oppgaven. Kommer som regel frem til noe helt annet, noe som tyder på at det er noe som jeg gjør feil..
Ja jeg bruker produktregelen
Setter inn verdier for u og v
U=75p
V=e^-0,1p
U'=75
V'=-0,1e^-0,1p
Er usikker på om de er riktig definert, men jeg får immidlertid
75 * e^-0,1p + (-0,1)e^-0,1p * 75p
Her sier det stopp.
Dette er en av mange de metoder jeg har prøvd
Ja. Så det nå leddet (1-0,1p) er ikke opphøyd i e. Men, nei jeg skjønner ikke hvordan jeg kan faktorisere mitt svar til å bli det som skal være svaret? Håper ikke jeg er for vanskelig nå..
Kan du å faktorisere ved å trekke felles faktorer utenfor en parantes?
F.eks.: 2x - ax = x ( 2 - a )
Se på uttrykket du har fått og sett f.eks e-leddet utenfor en parantes. Hva får du da inne i parantesen?
Deretter setter du 75 også utenfor parantesen. Hva blir da igjen inne i parantesen?
Hehe, ja den regelen kan jeg.men da får jeg bare prøve å finne uthvorfor det blir sånn. Så lenge du er helt sikker på at at:
75 *e^-0,1p + (-0,1)e^-0,1p * 75p
Blir :
75e^-0,1p *(1-0,1p) ferdig faktorisert