Forklare arealer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan

Hei. Lurer på en oppgave med arealer her

Image

De opplysningene jeg har funnet er at [tex]\bigtriangleup ABC[/tex] ~ [tex]\bigtriangleup EBD[/tex] der forholdet mellom sidene er 3:1

Så kommer det jeg lurer på; "Konstruer høyden fra B ned på AC"... Det har jeg gjort. Da ser jeg at det oppstår en ny fin trekant.

"Medianen fra B til AC treffer linja AC i F. Forklar at [tex]\bigtriangleup ABF[/tex] og [tex]\bigtriangleup FBC[/tex] har like store arealer."

Jeg vet ikkje hva jeg skal gjøre. Dette er en oppgave der jeg ikke er ment til å bruke noen hjelpemidler btw. Det er noe jeg overser :evil: hjeelp

edit: hvis noen skulle bli forvirret over punkt D og E så har jeg byttet de om i forhold til oppgaveteksten ._.
Lektorn
Riemann
Riemann

Hva er formelen for arealet til en trekant?
Prøv denne formelen og se om ikke det blir samme verdier som skal settes inn for de to trekantene.
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan

aha, da tror jeg at jeg skjønner. Siden AF og FC fungerer som grunnlinje for begge trekantene, og høyden treffer i samme punkt!

Det var bare uvant at høyden var utenfor trekanten :D Takk igjen lektorn
R1 mannen

Når du har tre like lange lengder i begge trekantene, så vil areal være like i begge. hvis du skal tegne en høyde i begge trekanter, så høyden være samme på begge. så derfor vil arealet være samme i begge trekanter.
Si ifra hvis jeg har noen feil.
MVH :D :D 8-) :mrgreen: :mrgreen:
Lektorn
Riemann
Riemann

Hvilke 2 trekanter har parvis like lange lengder/sidekanter i denne oppgaven?
Post Reply