GeoGebra og vektorregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
HåpløsSOS
Cantor
Cantor
Innlegg: 110
Registrert: 17/01-2011 19:10

Hei

Jeg er en helt fersk GeoGebra-bruker som er usikker på hvilke vektoroppgaver jeg kan løse ved hjelp av progamvaren. Jeg har funnet mange tips ved å søke på google, men følgende spørsmål har jeg ikke klart å finne svar på:

1. Parallellitet
a) Kan jeg vise at tre kjente punkter ligger på en rett linje med GeoGebra?
b) To vektorer er gitt: [2,4t,t] og [8,32,8]. Kan jeg ved hjelp av GeoGebra finne en verdi for t slik at vektorene er parallelle? Kan jeg sette opp en likning med to ukjente (k og t)? Hvordan løser jeg eventuelt denne likningen?
c) De tre punktene A, B og C er gitt. Jeg skal finne et punkt D i xz-planet slik at CD er parallell med AB. Kan jeg finne D med GeoGebra? (Jeg vet at y-koordinaten til D er 0).

2. Kan jeg plotte inn et punkt med ukjent koordinat?
I en oppgave har jeg funnet parameterfremstillingen for en linje l. Nå skal jeg finne tredjekoordinaten til punktet (-5, 8, z) som ligger på l. Kan jeg løse denne deloppgaven med GeoGebra?

All hjelp mottas med stor takknemlighet :D
Svar