Sannsynligheten for minst to "6'ere" ved kast av tolv ternin

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Emil k

Hei, jeg klør meg i hodet over en irriterende oppgave, og trenger hjelp med fremgangsmåten for å finne riktig svar.

Hva er sannsynligheten for at jeg får minst 2 seksere når jeg kaster 12 terninger.

Vet ikke om jeg tar helt feil når jeg tenker at P(minst en sekser)= 1-(5/6)^12 = 0.8878 (Altså 1-(sansynligheten for ingen seksere)

Forstår videre ikke hvordan jeg skal finne P(minst to seksere)

Hjelp! :)
Lektorn
Riemann
Riemann

Metoden du bruker er korrekt! Men du må ta 1 - P(X=0) - P(X=1), der X er antall seksere.

Alternativt kan du summere sannsynligheten for 2 sekser, 3 seksere, 4 seksere osv.
Emilk
Fibonacci
Fibonacci

takk for svar!

jeg forstår formelen du har gitt meg her, men jeg er usikker på hvordan jeg skal skrive P(x=1)

Hvis P(x=0) er (5/6)^12 er da P(x=1) = (1/6)^12? Dette blir jo et veldig lite tall.
Lektorn
Riemann
Riemann

Nei, det blir nok ikke rett.

Har du hørt om binomisk sannsynlighetsfordelig? Dette er et skole-eksempel på en slik fordeling. Se litt på teorien om binomisk fordeling så skjønner du nok denne oppgaven.

Sannsynligheten for 1 sekser og 11 ikke-seksere er $12 \cdot \frac {1}{6} \cdot (\frac {5}{6})^{11}$

De to siste faktorene regner jeg med du skjønner. 12-tallet først er antall plasser du kan få den ene sekseren (antall forskjellige måter du kan få 1 sekser av 12 kast).
Post Reply