en 4 m lang stål bjelke blir utsatt for en punktlast på 100 kN
på midten. Dette fører til at bjelken blir bøyd 16 mm ned. Når
punktlasta ved tida t= 0 plutselig slipper, vil bjelken begynne å svinge. Frekvensen er 8.9 Hz altså svinger bjelken 8.9 ganger på ett sekund.
a) Vi antar at utslaget på midten vil gå som en cosinus-funksjon. Bruk dette
og informasjonen over til å sette opp et rimelig funksjonsuttrykk for dette
utslaget som funksjon av tid
Hvordan regner man ut en slik oppgave?
Jeg tolket som at toppunktet er 4 og bunnpunktet er 16mm=0.016m.
Dermed fant jeg både A og D. Stemmer dette?
Og, hva er det frekvensen forteller oss. Forteller den at 2*frekvensen = perioden? Fordi den svinger 8.9 hz per sek, dermed tolket jeg som at den ankommer tilbake 2*8,9hz. Er jeg på bærtur?? Korrigerer meg i såfall.
Trigometri
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Nei, har ikke spurt om det. Det kan hende at flere lurer på det, er innlevering som mange har til felles. Skal lete etter svarte i forumet.Lektorn wrote:Har ikke du spurt om akkurat samme oppgave (og fått svar) i en annen tråd? Eller er det flere som holder på med samme oppgave kanskje..

Kunne du ha linket til hvor jeg finner den?Lektorn wrote:Har ikke du spurt om akkurat samme oppgave (og fått svar) i en annen tråd? Eller er det flere som holder på med samme oppgave kanskje..
litt rar formulering. Mente selvfølgelig *svaret*Gjest wrote:Nei, har ikke spurt om det. Det kan hende at flere lurer på det, er innlevering som mange har til felles. Skal lete etter svarte i forumet.Lektorn wrote:Har ikke du spurt om akkurat samme oppgave (og fått svar) i en annen tråd? Eller er det flere som holder på med samme oppgave kanskje..
Jeg fant den ikke. Noe som kunne ha hjulpet.