Likninger 2.grads

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Katzia
Cantor
Cantor
Innlegg: 137
Registrert: 15/10-2014 17:24

Hei.

Lurte på denne oppgaven. Vi har løsningsforslag, men på et punkt i prosessen så skjønner jeg ikke hvorfor det skal gjøres sånn. Før dette punktet så har jeg regnet på samme måte.

Løs likningene ved regning.

x(x-2)+2=4-4x

etter å ha ordnet likningen, og begynt med abc formelen kommer jeg til:
[tex]x= \frac{-2\pm 2roten av 3}{2}[/tex]

og løsningsforslaget går videre med:

[tex]x=\frac{2(-1+roten av 3)}{2} \vee x=\frac{2(-1-roten av 3)}{2}[/tex]

eller

[tex]x=roten av 3 -1 \vee x=-1 - roten av 3[/tex]


Hvorfor skal man gjøre dette? Skjønner ikke utregningen her...
pi-ra
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 173
Registrert: 15/11-2014 02:18

Katzia skrev:Hei.

Lurte på denne oppgaven. Vi har løsningsforslag, men på et punkt i prosessen så skjønner jeg ikke hvorfor det skal gjøres sånn. Før dette punktet så har jeg regnet på samme måte.

Løs likningene ved regning.

x(x-2)+2=4-4x

etter å ha ordnet likningen, og begynt med abc formelen kommer jeg til:
[tex]x= \frac{-2\pm 2roten av 3}{2}[/tex]

og løsningsforslaget går videre med:

[tex]x=\frac{2(-1+roten av 3)}{2} \vee x=\frac{2(-1-roten av 3)}{2}[/tex]

eller

[tex]x=roten av 3 -1 \vee x=-1 - roten av 3[/tex]


Hvorfor skal man gjøre dette? Skjønner ikke utregningen her...
Hvis du ser uttryket du har fått for [tex]x[/tex] så ser du at du har [tex]-2[/tex] i 1. ledd og [tex]2[/tex] ganget med [tex]\sqrt{3}[/tex] i 2. ledd. Da du har et [tex]2[/tex]-tall i begge ledd, kan du ta ut [tex]2[/tex]-tallet og sette det utenfor en parantes slik som løsningsforslaget har gjort. Løsningsforslaget har gjort dette for å bli kvitt [tex]2[/tex]-tallet ved å stryke det ut med [tex]2[/tex]-tallet som er i nevneren.
Du har gjort alt riktig, men løsningsforslaget setter bare tallet utenfor en parantes. Skjønte du nå?
Katzia
Cantor
Cantor
Innlegg: 137
Registrert: 15/10-2014 17:24

Hei.

Skjønte det nå når du forklarte det :-) Ser jo at hvis man på løsningsforslaget hadde ganget 2 inn igjen så hadde man fått det jeg hadde.
Svar