Hei, kan noen fortelle hva aerodynamikkens lov er og hvordan den fungerer på en fugl i lufta, når den flyr?
Ta med ligninger i forklaringen din for jeg setter pris på det .
Aerodynamikkens lov
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Ok, så her er konkret det jeg lurte på: En valgfri fugls bevegelse i luftrommet.
1.Hvilke krefter virker på den når den flipper sine vinger?
2. Hvilke krefter virker på den når den ikke flipper sine vinger, hva holder den oppe i lufta når vingene er slått sammen rundt magen?
3. Hvilke lov i aerodynamikken brukes og hvordan den brukes for å beregne hastigheten til fuglen fra et punkt A til et punkt B ?
4. Hvordan kan man beregne avstanden fra et punkt A til et punkt B når vi kjenner til alle kreftene som virker på den og hastigheten til fuglen?
1.Hvilke krefter virker på den når den flipper sine vinger?
2. Hvilke krefter virker på den når den ikke flipper sine vinger, hva holder den oppe i lufta når vingene er slått sammen rundt magen?
3. Hvilke lov i aerodynamikken brukes og hvordan den brukes for å beregne hastigheten til fuglen fra et punkt A til et punkt B ?
4. Hvordan kan man beregne avstanden fra et punkt A til et punkt B når vi kjenner til alle kreftene som virker på den og hastigheten til fuglen?
1. Du har gravitasjonskraften som trekker fuglen loddrett nedover. Du har luftmotstand som holder fuglen opp. Dersom fuglen har konstant høyde, er disse to kreftene like store. Når den flakser, trykkes vingene nedover. De trykker mot luft som gir motstand og dermed oppdrift.
2. Det er ikke alltid slik at fuglen holder høyden når den er i ro. Enkelte ganger kan dette observeres, spesielt på kysten der det er sterk vind, som gir større luftmotstand. Men generelt sett vil fuglene tape høyde når den ikke flakser. Tenk også på vinkelen den holder vingene i.
3. Gjennomsnittshastigheten mellom to punkter kan beregnes som (avstanden mellom A og B) / (tiden som ble brukt på å tilbakelegge avstanden). Dette gjelder for bevegelse generelt, og har lite å gjøre med aerodynamikk. Momentanhastigheten er noe mer innviklet, men heller ikke spesifikk for aerodynamikk. Her snakker vi om derivasjon av funksjonen som beskriver posisjonen fuglen har mellom punktene A og B.
4. Avstanden mellom punkt A og B har heller ikke mye med aerodynamikk å gjøre. De har en fast avstand, og det er ingen krefter som fungerer på to vilkårlige punkter. Det er mulig du har feilskrevet spørsmålet.
2. Det er ikke alltid slik at fuglen holder høyden når den er i ro. Enkelte ganger kan dette observeres, spesielt på kysten der det er sterk vind, som gir større luftmotstand. Men generelt sett vil fuglene tape høyde når den ikke flakser. Tenk også på vinkelen den holder vingene i.
3. Gjennomsnittshastigheten mellom to punkter kan beregnes som (avstanden mellom A og B) / (tiden som ble brukt på å tilbakelegge avstanden). Dette gjelder for bevegelse generelt, og har lite å gjøre med aerodynamikk. Momentanhastigheten er noe mer innviklet, men heller ikke spesifikk for aerodynamikk. Her snakker vi om derivasjon av funksjonen som beskriver posisjonen fuglen har mellom punktene A og B.
4. Avstanden mellom punkt A og B har heller ikke mye med aerodynamikk å gjøre. De har en fast avstand, og det er ingen krefter som fungerer på to vilkårlige punkter. Det er mulig du har feilskrevet spørsmålet.
Ser du har utelatt (?) ett viktig prinsipp i aerodynamikk - Bernoulli's prinsipp. Dette er fenomenet som gir løft til fly og til fugler. Prinsippet sier at trykket i et fluid er omvendt proporsjonalt med hastigheten til fluidet, altså ved raskere hastighet vil trykket synke. Jamfører vi dette med en vinge, hvor oversiden er lengre enn undersiden, må luften bevege seg raskere på oversiden enn undersiden. Dette gir et undertrykk på oversiden av vingen, som igjen gir løft. Ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Lift_(force)