Hvilken eller hvilke av verdiene er løsning til likningene?

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Sakura99
Pytagoras
Pytagoras

Som du ser på bildet skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal regne eller finne ut svaret på oppgave 5 b).
Altså på oppgave 5 a) er jeg ikke helt super sikker heller, men svaret til den er vel 10 og -10? Siden 10*10=100..

Men gjerne forklar meg hvordan man regner ut oppgave 5 b)! :)
Attachments
image.jpg
image.jpg (881.45 KiB) Viewed 2601 times
Vektormannen
Euler
Euler

5a) Helt riktig tenkt :)

5b) To måter å gå frem på: Du kan enten forsøke å løse ligningen, eller rett og slett sette inn de fire verdiene for x og se hvilke som gjør at venstre og høyre side blir like. Det siste er enklest, men hvis du vil prøve å løse ligningen kan du prøve å få $x^2$ alene først (som du gjør når du løser andre typer ligninger). Deretter kan du tenke tilsvarende som du gjorde i a).
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Sakura99
Pytagoras
Pytagoras

Vektormannen wrote:5a) Helt riktig tenkt :)

5b) To måter å gå frem på: Du kan enten forsøke å løse ligningen, eller rett og slett sette inn de fire verdiene for x og se hvilke som gjør at venstre og høyre side blir like. Det siste er enklest, men hvis du vil prøve å løse ligningen kan du prøve å få $x^2$ alene først (som du gjør når du løser andre typer ligninger). Deretter kan du tenke tilsvarende som du gjorde i a).

Tusen takk! :D
Post Reply