Likning for tangent og graf i et punkt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
trycarpe
Cantor
Cantor

Finn h`(3). Finn likningen for tangenten og grafen i punktet (3,(h3)
H`(3) fikk jeg hjelp til å finne tidligere her. Altså [tex]\frac{2}{2*3-5}[/tex]=-2
Så den skal vel være grei.
også har jeg kommet frem til at h(3) = 0 Altså ln(2*3-5)=0
og her sliter jeg med formelen og forstå hva jeg gjør galt.

Jeg har altså så langt kommet fremt il at Tangenten går igjennom (3,0) med stigningstallet -2
Putter dette inn i y-y1=a(x-x1)

Y-0=-2(x-3)
y=-2x-3

Er dette da likningen for tangenten i punktet?
For når jeg putter inn likningen og da (3,0) i geogebra er disse veldig langt unna hverandre?
Kan hende jeg er helt på villspor som vanlig, setter derfor veldig pris på hjelp siden jeg står bom fast :oops: :cry: :lol:
trycarpe
Cantor
Cantor

Ingen som kan hjelpe meg her??
Lektorn
Riemann
Riemann

Vanskelig å svare på om det du har funnet er rett når du ikke har gitt oss funksjonen.
Men hvis det er tangenten i punktet (3,0) du skal finne og du vet at den deriverte til funksjonen når x=3 er -2 så blir likningen til tangenten $y = -2x + 6$
trycarpe
Cantor
Cantor

Lektorn wrote:Vanskelig å svare på om det du har funnet er rett når du ikke har gitt oss funksjonen.
Men hvis det er tangenten i punktet (3,0) du skal finne og du vet at den deriverte til funksjonen når x=3 er -2 så blir likningen til tangenten $y = -2x + 6$
Beklager, funksjonen er h(x)=ln(2x-5)
trycarpe
Cantor
Cantor

Noen som kan hjelpe meg?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

La $f$ være en funksjon. Tangenten til $f$ i punktet $\bigl(a,f(a)\bigr)$ er da gitt som

$ \hspace{1cm}
T(x) = f'(a)( x - a ) + f(a)
$
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Post Reply