Trenger gode råd - ang. valg av fag som privatist

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Annablond

Hei, jeg står overfor planlegging av hvilken fag det er mulig å få 6er på mellom R2, Naturfag og Matte 1T.

Jeg kommer til å ta R2, men trenger tips for om hvilken av de to sistnevnte fagene er lettets å få 6er på?

Har noen tips for hvordan man kan klare 6er i R2?

På forhånd takk.
Lektorn
Riemann
Riemann

Det er ingen fasitsvar på det du spør om. Hva har du som bakgrunn? Hva er du mest motivert for? Osv. osv.
Naturfag er et rent muntligfag mens 1T må du ta som skriftlig eksamen.

Toppkarakter i R2 krever mye jobb, motivasjon og interesse for faget. Jeg mener det krever en god del forståelse også, selv om andre her inne mener det er tull (ref. tidligere diskusjoner). Fra 1. januar må du også ha bra kontroll på digitale hjelpemidler pga ny eksamensordning for 1T, S1/S2 og R1/R2.
stensrud
Descartes
Descartes

Hvis det er en mulighet at du får sekser i R2 burde du vel egentlig få sekser i 1T i søvne omtrent?
Annablond

Tusen takk for deres tilbakemeldinger folkens. Jeg har en 4 i R2, i 1T og 5 i Naturfag. Jeg ønsker virkelig å få sekser i minst to av fagene, og er litt usikker på om hvilken av fagene vil være enklest. Jeg liker R2, fordi det er ikke sannsynlighet der, noe jeg hater....

Ellers, lurer jeg på om hva slags krav som Lektorn mener med digitale hjelpemidler? Kan du utdype det?

På forhånd takk...
Lektorn
Riemann
Riemann

Fra 1.1.2015 er del 1 på 3 timer (tidligere 2t) og del 2 på 2 timer (tidligere 3t).
Men på del2 vil/kan det nå komme oppgaver som krever bruk av digitale hjelpemidler for å løse oppgaven, dvs. kalkulator er ikke lenger tilstrekkelig. Da vil det kunne stå i oppgaven f.eks. "Bruk digitale hjelpemidler og finn...".
Hvis du ikke er dreven på noe verktøy per i dag anbefaler jeg GeoGebra som etter mitt syn dekker alle behov. Andre liker ikke GeoGebra og vil anbefale andre løsninger.

Angående hvilke fag som er lettest å få god karakter i, må 1T være et klart valg ut i fra at du tydeligvis har 1T pluss R1 og R2 i ettertid. Da har du modnet mye når det gjelder matematikken og bør ha større sjanser. Men ikke la deg lure til å tro at hvis du fikk til R1/R2 så er 1T lett. Du må gå gjennom læreplanen og repetere det som er pensum, da enkelte ting ikke er tatt opp igjen i R-fagene.

Av Naturfag og R2 vil i mitt hode Naturfag være "lettere" da det er muntlig eksamen, men da må du kanskje ha litt "stang inn" på valg/trekk av eksamensoppgave. Det er forholdsvis få som får 6 på R2 skriftlig eksamen.
Annablond

Takk for konstruktivt tilbakemelding. Jeg vurderer å ta Naturfag og R2, for jeg føler det er bedre valg enn 1T, siden det krever så mye tid til å sette seg inn i sannsynlighet, noe jeg hater.....

Kan noen gi meg tips til hvordan jeg bør planlegge for å få sekser i de to fagene.....hvilken rutine jeg bør legge fra nyåret?

På forhånd takk...
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Gå for 1T du. Ser du bort fra sannsynligheten som du sliter med vil du få mye mer gratis. Jeg tok opp 1T i mine dager
samtidig som jeg tok R2. Leste en dag og fikk 6 uten problemer.

Ellers bør du kunne grunnleggende sannsynlighet..
En fordel er at sannsynlighet har de siste årene glidd mer ut av 1T pensum (en skal ikke lengre kunne binomialformelen..)
Så sannsynlighetsbiten i 1T er svært grunnleggende. Kan du tegne vil du komme langt.

For å bli "flink" i matematikk er det bare å regne oppgaver til du spyr. Forståelsen vil komme sakte uten at du helt merker det.
Med nye retningslinjer menes det at Del I på eksamen blir 3 timer og Del II blir 2 timer. Altså de bytter om delene. Samtidig
innføres det krav om digitale ferdigheter (noe jeg mener er møkk). Som at en skal kunne bruke geogebra og andre digitale
regneverkøy for å løse oppgaver.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Annablond

Tusen takk for tips. Jeg må ha minst to seksere for å komme inn på det studiet jeg ønsker, men valget er mellom R2, naturfag og 1T. Jeg bør kanskje satse på alle tre...og se hvilken fag jeg får sekser i....

Hva er deres formening?
Post Reply