Jeg vet hvordan å regne ut ligninger, men ikke hvordan å sette opp en.
Oppgave: en firedel av et tall minus en sjudel av tallet er 3. Finn tallet.
Ligninger
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
[tex]\frac{1}{4}(x-\frac{x}{7})=3[/tex]ViktoriaM wrote:Jeg vet hvordan å regne ut ligninger, men ikke hvordan å sette opp en.
Oppgave: en firedel av et tall minus en sjudel av tallet er 3. Finn tallet.
Jeg ganger med 4 på hver side av likningen.
[tex](x-\frac{x}{7})=12[/tex]
Jeg vet at tallet er x, og at vi har noe som er x/7, så du er enig i at x er det samme som 7x/7 ?
[tex](\frac{7x-x}{7})=12[/tex]
[tex]\frac{6x}{7}=12[/tex]
Jeg ganger begge sider av likningen med 7.
[tex]6x=84[/tex]
Jeg deler begge sider av likningen på 6 for å finne x.
[tex]x=14[/tex]
Jeg tolket det slik du sa det først.Aleks855 wrote:en firedel av (et tall minus en sjudel av tallet) er 3
eller
(en firedel av et tall) minus en sjudel av tallet er 3
?
Du kan på den andre siden holde deg unna eller bidra. Jeg har ellers sett deg på forumet i det siste med en blærete holdning. Hvis du faktisk er en pedagogisk lektor, så ville jeg prøvd å leve opp til det. Som du kan se, har Aleks satt opp to versjoner, du da har da sikkert tolket den på den andre mten eller annerledes.Lektorn wrote:Feil..
Wow, det får man si. Blærete holdning faktisk. Den må jeg tygge litt på. Har du noen eksempler på dette?
Hvis det er slik at mine forsøk på hjelp oppfattes som blærete kan jeg likesågodt holde meg unna ja! Det har du helt rette i.
Når det gjelder den konkrete tråden så er min pedagogikk å prøve å hjelpe trådstarter til å grave mer i oppgaven selv, og ikke gi svaret direkte. Det er mulig din pedagogikk sier at det gir bedre læring å få fasit, men jeg tillater meg å være uenig.
Ellers når det gjelder oppgaveteksten i post1 er den ikke til å misforstå etter min matematikklærdom.
Hvis det er slik at mine forsøk på hjelp oppfattes som blærete kan jeg likesågodt holde meg unna ja! Det har du helt rette i.
Når det gjelder den konkrete tråden så er min pedagogikk å prøve å hjelpe trådstarter til å grave mer i oppgaven selv, og ikke gi svaret direkte. Det er mulig din pedagogikk sier at det gir bedre læring å få fasit, men jeg tillater meg å være uenig.
Ellers når det gjelder oppgaveteksten i post1 er den ikke til å misforstå etter min matematikklærdom.
Lektorn har bidratt mye på forumet, så en gjestebruker har veldig lite å stille opp med når det gjelder kritikk. Det er ingen her som gidder å "hjelpe" andre, når de bare ber om en løsning uten å ha vist egne forsøk, slik som trådstarter her. Det er en bjørnetjeneste. Vi hjelper de som viser at de ønsker å lære. Ikke de som ønsker å outsource leksa si.Gjest wrote:Jeg tolket det slik du sa det først.Aleks855 wrote:en firedel av (et tall minus en sjudel av tallet) er 3
eller
(en firedel av et tall) minus en sjudel av tallet er 3
?
Du kan på den andre siden holde deg unna eller bidra. Jeg har ellers sett deg på forumet i det siste med en blærete holdning. Hvis du faktisk er en pedagogisk lektor, så ville jeg prøvd å leve opp til det. Som du kan se, har Aleks satt opp to versjoner, du da har da sikkert tolket den på den andre mten eller annerledes.Lektorn wrote:Feil..
-
- World works; done by its invalids
Lektorn er en kjemperessurs. Roma locuta; causa finita est
Jeg pleier ofte å slette slike surmaga kommentarer som kommer en gang i blant hvis ingen har rukket å svare - fordi de er off topic og bare skaper dårlig stemning selv når de er åpenbart urimelige.
:-)
Jeg pleier ofte å slette slike surmaga kommentarer som kommer en gang i blant hvis ingen har rukket å svare - fordi de er off topic og bare skaper dårlig stemning selv når de er åpenbart urimelige.
:-)