Trenger gode råd

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
JomfruMaria

Hei,

jeg er en jente som ønsker å avlegge eksamen i matematikk R2 som privatist, og lurer på om hvor vanskelig er det å få en sekser i dette faget, og hvordan bør jeg forbrede meg helt frem til eksamensdagen som er avsatt til den 20 mai?

Jeg vil være veldig takknemlig for gode tips.

Med hilsen

Maria
hallapaadeg
Ramanujan
Ramanujan

Hvis du ser på løsningsforslagene som er laget til tidligere gitte eksamener her på forumet så tør jeg påstå at mange av disse er en god mal for en sekser, uten at jeg egentlig er på noen som helst måte i en posisjon til å uttale meg om dette.

Men disse løsningsforslagene har jo nettopp alt det som står i veiledningen på eksamensoppgaven. Alt skal være ført inn pent og organisert, lett å se hva eleven har tenkt og gjort. Man skal ikke bare vise at man er i stand til å finne rett svar, men også legge til forklaringer som viser innsikt i temaene, at du som elev faktisk forstår idèen bak det hele, ikke bare at du har pugget fremgangsmåten. Det lille "ekstra", på en måte.

Hvor vanskelig det vil være kommer jo helt ann på deg og hvor du ligger ann i matte. Jeg sitter selv med R2 for tiden og tror jeg hadde fått problemer hvis jeg ikke allerede hadde tatt 1T og R1 på en grundig måte.

Jeg vet ikke hvordan du bør forberede deg. Selv går jeg veldig systematisk gjennom Sinus boken, kapittel for kapittel, ikke for fort og ikke for sakte, ser på videoer på f.eks youtube som en introduksjon til hvert emne før jeg setter i gang. Så har jeg også coSinus boken der jeg gjør oppgavene til emnene jeg holdt på med en liten stund tilbake, parallelt. Slik vil det aldri ta for lang tid mellom hver gang jeg holder på med et emne. Holde alt friskt i minne. Før eksamen er det naturligvis lurt å gjøre alle de gamle gitte R2 eksamnene man finner, kanskje med stoppeklokke :)
Post Reply