Koordinater

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Guest

Hei folket!
Jeg skal være kjapp som lynet (:P).
Det gjelder R2. Det er sikkert flere R2-lærere her på forumet. Som dere sikkert vet, er en del av Sinus R2 romgeometri. Det med plan og slikt forstår jeg godt, men vi på skolen har nå kommet til sfærisk geometri, avstander, trigonometri osv. den delen som omfatter alt innen sfærisk geometri generelt i boka.

Jeg lurer på om dette er noe vi skal gå igjennom og bli testet i? Jeg ser alltid på læreplanen, eller heter det kompetansemålene? Og der har jeg ikke funnet noe innen sfærisk geometri. Det virker interessant, men jeg griper bare ikke fatt på det. Læreren vår sier det med polare koordinater og finne vinklene i sfæriske tokanter og trekanter er en del av pensumet og eksamen, og skal gjennomgåes. Det med de sfæriske trekantene er hardt og brutalt. Man må liksom regne mange normalvektorer for å bli ferdig, og det blir skalarproduktet av disse igjen her og der. :(

Thx
Lektorn
Riemann
Riemann

For å være litt diplomatisk kan jeg si at det ikke er uvanlig å kutte ut de 4 delkapitlene 5.6 - 5.9 i Sinus R2.
I tillegg mener mange at det mangler 3 avstander i nevnte bok (punkt til plan, punkt til linje, mellom 2 linjer) og dessuten mangler metode for å finne skjæringslinje mellom 2 plan.

Det finnes ingen fasit på spørsmålet ditt da alt avhenger av hvordan man tolker læreplanen fra UDIR. Kanskje du kan sende en epost til forfatteren av læreboken?
Guest

Lektorn wrote:For å være litt diplomatisk kan jeg si at det ikke er uvanlig å kutte ut de 4 delkapitlene 5.6 - 5.9 i Sinus R2.
I tillegg mener mange at det mangler 3 avstander i nevnte bok (punkt til plan, punkt til linje, mellom 2 linjer) og dessuten mangler metode for å finne skjæringslinje mellom 2 plan.

Det finnes ingen fasit på spørsmålet ditt da alt avhenger av hvordan man tolker læreplanen fra UDIR. Kanskje du kan sende en epost til forfatteren av læreboken?
Tusen takk for ditt innspill. Når du nevner de tre avstandene, så husker jeg at jeg brukte Sigma R2 parallelt med starten av vektor kapittelet, der noen av disse punktene du nevner er tatt med.
Post Reply