tegne vektorer, hvordan?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Trygvektor

Hei fikk en vektoroppgave jeg måtte kunne løse før en prøve vi har neste uke. har bare ikke skjønt hvordan det gjøres. kan noen kanskje gjøre den første oppgaven og dermed forklare hvordan? Da håper jeg at jeg skal klare å skjønne det og klare resten selv. takk skal dere jaggu meg ha!

Image
Trygvektor

Skjønner hvordan vektorer tegnes, med ble litt forvirret når jeg fikk en vektor = vektor+vektor osv. Hvordan i alle dager skal jeg kunne tegne det? Er sikkert veldig enkelt, men får det ikke til i det lille hode mitt. Kunne noen tegnet den første vektoren og forklart? Uff, føler meg dum nå,......
Lektorn
Riemann
Riemann

Du må arrangere de to vektorene som i oppgave a), nemlig slik at den andre vektoren starter der den første slutter.
Summen er da vektoren som starter der den første starter, og som slutter der den siste slutter.

Litt knotete å forklare med tekst men du skønner kanskje tegninga? :)
Trygvektor

Lektorn wrote:Du må arrangere de to vektorene som i oppgave a), nemlig slik at den andre vektoren starter der den første slutter.
Summen er da vektoren som starter der den første starter, og som slutter der den siste slutter.

Litt knotete å forklare med tekst men du skønner kanskje tegninga? :)

Skjønte ikke helt, men prøvde meg likevel på noe rart her. Kan det være slik det gjøres? :P Skal liksom finne vektor u?

Image
Lektorn
Riemann
Riemann

Det er helt rett!
Post Reply