Hypergeometrisk sannsynlighet oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Guest

Trenger hjelp med hvordan regne ut denne oppgaven. Svaret skal bli 78,0 % men forstår ikke hvordan å regne den ut.

I en pose er det 15 røde og 10 grønne klesklyper. Vi skal tilfeldig velge 6 klyper fra posen.

Hva er sannsynligheten for at vi får minst 2 klesklyper av hver farge?
Lektorn
Riemann
Riemann

Klarer du å regne ut sannsynligheten for å få f.eks. 2 røde?

I så fall blir jobben å oversette sannsynligheten du skal finne svaret på til å være knyttet til f.eks. røde kuler. Hvor mange forskjellige antall røde kuler vi oppfylle kravet i oppgaven? Finner du ut dette er det bare å legge sammen de aktuelle punktsannsynlighetene. :)
Guest

Beklager, men forsto ikke helt
FAB
Noether
Noether

Hei!

Utvalget på 6 med spørsmål P(minst 2 klestyper av hver farge) = 1) 2R og 4 G, 2) 3 R og 3 G, 3) 4 R og 2 G
Lag tre hypergeometrisk sannsynlighet som du adderer og du vil igjen ende med tilnærmet lik 0,78
Attachments
Ekstra tull
Ekstra tull
Skjermbilde 2015-02-09 kl. 18.23.22.png (21.48 KiB) Viewed 2360 times
Lektorn
Riemann
Riemann

Gjest wrote:Beklager, men forsto ikke helt
Klarer du å regne ut sannsynligheten for å trekke 2 røde og 4 grønne?

Grunnen til at jeg spør deg om det er at det blir håpløst å forklare løsning av oppgaven hvis du ikke kan å regne på hypergeometriske sannsynligheter.
Guest

Ja, det klarer jeg. Jeg synes hypergeometrisk sannsynlighet er veldig lett. Var bare denne oppgaven jeg ikke klarte :-)
Lektorn
Riemann
Riemann

OK! :)

Se på hvilke mulige kombinasjoner du kan få når du trekker 6 stk. Du kan få 0 grønne (og 6 røde), 1 grønn (og 5 røde), 2 grønne osv.
Så må du se på hvem av disse som oppfyller kravet i oppgaven (minst 2 av hver) og regne ut hver av disse, før du legger sammen.
Post Reply