Trenger hjelp med hvordan regne ut denne oppgaven. Svaret skal bli 78,0 % men forstår ikke hvordan å regne den ut.
I en pose er det 15 røde og 10 grønne klesklyper. Vi skal tilfeldig velge 6 klyper fra posen.
Hva er sannsynligheten for at vi får minst 2 klesklyper av hver farge?
Hypergeometrisk sannsynlighet oppgave
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Klarer du å regne ut sannsynligheten for å få f.eks. 2 røde?
I så fall blir jobben å oversette sannsynligheten du skal finne svaret på til å være knyttet til f.eks. røde kuler. Hvor mange forskjellige antall røde kuler vi oppfylle kravet i oppgaven? Finner du ut dette er det bare å legge sammen de aktuelle punktsannsynlighetene.
I så fall blir jobben å oversette sannsynligheten du skal finne svaret på til å være knyttet til f.eks. røde kuler. Hvor mange forskjellige antall røde kuler vi oppfylle kravet i oppgaven? Finner du ut dette er det bare å legge sammen de aktuelle punktsannsynlighetene.

Hei!
Utvalget på 6 med spørsmål P(minst 2 klestyper av hver farge) = 1) 2R og 4 G, 2) 3 R og 3 G, 3) 4 R og 2 G
Lag tre hypergeometrisk sannsynlighet som du adderer og du vil igjen ende med tilnærmet lik 0,78
Utvalget på 6 med spørsmål P(minst 2 klestyper av hver farge) = 1) 2R og 4 G, 2) 3 R og 3 G, 3) 4 R og 2 G
Lag tre hypergeometrisk sannsynlighet som du adderer og du vil igjen ende med tilnærmet lik 0,78
- Attachments
-
- Ekstra tull
- Skjermbilde 2015-02-09 kl. 18.23.22.png (21.48 KiB) Viewed 2360 times
Klarer du å regne ut sannsynligheten for å trekke 2 røde og 4 grønne?Gjest wrote:Beklager, men forsto ikke helt
Grunnen til at jeg spør deg om det er at det blir håpløst å forklare løsning av oppgaven hvis du ikke kan å regne på hypergeometriske sannsynligheter.
Ja, det klarer jeg. Jeg synes hypergeometrisk sannsynlighet er veldig lett. Var bare denne oppgaven jeg ikke klarte 

OK! 
Se på hvilke mulige kombinasjoner du kan få når du trekker 6 stk. Du kan få 0 grønne (og 6 røde), 1 grønn (og 5 røde), 2 grønne osv.
Så må du se på hvem av disse som oppfyller kravet i oppgaven (minst 2 av hver) og regne ut hver av disse, før du legger sammen.

Se på hvilke mulige kombinasjoner du kan få når du trekker 6 stk. Du kan få 0 grønne (og 6 røde), 1 grønn (og 5 røde), 2 grønne osv.
Så må du se på hvem av disse som oppfyller kravet i oppgaven (minst 2 av hver) og regne ut hver av disse, før du legger sammen.