faktor terminprøve

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
wiktoria

Panamakanalen er vel 80 km lang med en høydeforskjell på 26 m. Kanalen har to løp slik at det kan gå skip i begge retninger samtidig. Den har to sett med sluser på stillehavssiden og ett sett med sluser på atlanterhavssiden, det vil si seks sluser i alt. Hvert slusekammer er 305 meter langt, 33,5 meter bredt og 24 meter dypt. På atlanterhavssiden har slusene massive stålporter som er 21 meter høye og veier 745 tonn hver.
Reisen gjennom kanalen tar omtrent 8 timer.
Kanalen ble bygget 1902-14 (ble åpnet 15.08.1914) av amerikanerne etter et mislykket fransk forsøk 1881-99. Det ble tatt ut 204 millioner kubikkmeter masse da kanalen ble bygget.
Oppgave 2.4
a) Hvor stor er gjennomsnittsfarten i km/h for en båt som går gjennom kanalen?

b) Gjør om svaret i oppgave a til knop når 1 knop = 1,852 km/t.
fasit2.4 a) 11,4 km/t b) 6,2 knop
Jeg forstår ikke hvordan de fikk svar. Hvordan skal vi regne ut lengden av kanalen?

Jeg blir veldig takknemlig for hjelp. Mvh wiktoria
Lektorn
Riemann
Riemann

Den største utfordringen i denne oppgaven er å sortere ut hvilken informasjon du trenger for å regne ut snittfarten. Hvis du husker formelen for fart ser du hva du trenger, og da er det kanskje lettere å lete gjennom teksten for å plukke ut de tallene du trenger.

Gjør et forsøk så får du hjelp etterhvert. :)

PS. Har du skrevet av oppgaven og fasiten rett? Sjekk at alle tall er korrekt og at all informasjon er med.
DS.
Guest

Hei!

Jeg har kopiert både oppgaven og fasiten, så alle opplysninger er riktig.

Kanalens lengde er 80 km, og det tar ca 8 timer å gå gjennom den.
Gjennomsnittsfarten = 80km/8 t= 10 km/t

Men er det riktig å regne ut på den måten. :cry:
Hilsen
Wiktoria
Lektorn
Riemann
Riemann

Det var derfor jeg spurte om oppgaveteksten... Ut fra opplysningene klarer ikke jeg å få fasitsvar heller. Kanskje noen andre her ser det som eventuelt er skjult i oppgaveteksten?

Ellers ville jeg stolt på meg selv og svart slik som du gjør.
Guest

Jeg er litt usikker på om det er ikke andre lengder som spiller her.

Takk for svaret allikevel!

Mvh
wiktoria :)
Meg vel

tenkte bare på at det står ca 8 timer så da kan vel egentlig vere litt kortere tid, og da blir jo antallet kilometer i timen høyere :)
Post Reply