En sirkel har likningen:
[tex]x^{2}[/tex]-14x+[tex]y^{2}[/tex]+2y+25=0 Som da blir faktorisert til [tex](x-7)^{2}[/tex]+[tex](y+1)^{2}[/tex]
B) Finn ved regning eventuelle fellespunkt mellom sirkelen og linja gitt ved:
y= [tex]-\frac{3}{4}[/tex]x+[tex]\frac{21}{2}[/tex]
Jeg Starter da med [tex](x-7)^{2}[/tex]+(([tex]-\frac{3}{4}x[/tex]+[tex]\frac{21}{2}[/tex])+1)[tex])^{2}[/tex]
Lar [tex](x-7)^{2}[/tex] stå mens jeg regner faktor 2.
Finner felles nevner og ganger Teller deretter. for så å opphøye alt innen parantesen i 2. jeg ender opp med 3 og 4-siffret tall.
og stemmer ikke med fasit. noen som kan forklare meg fremgangs måten., Trenger nok bare forfriskning.
Sirkellikning
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Noether
Visst du setter inn radiusen i sirkelen inn i likningen så får du et annet svar! 

-
- Noether
Radiusen er 5, så det skal stå 25 istedenfor 50.
-
- Cayley
Jeg ønsker veldig å se en utregning . har sittet med denne oppgaven siden i går å forstår bare ikke hva jeg gjør feil..
-
- Noether
Når jeg ser på utregningene på denne oppgaven er denne oppgaven utrolig rar, det er veldig vanskelige tall å jobbe med. En utrolig rar oppgave. Men i en sånn type oppgave skal man bare sette inn likningen til linja inn istedenfor y verdien og regne ut, (også må du huske å ha oppgitt radiusen av sirkelen på andre siden ellers kan man ikke finne verdien av x), og da får man som regel en andregradslikning og man finner at 2 verdier av x passer inn. Da putter du den x verdien inn i istedenfor x i likningen for linja, og da har du både y verdien og x verdien for punktet.
Håper dette kom til hjelp!
Håper dette kom til hjelp!
-
- Cayley
Det var til hjelp
samtidig betryggende å høre det var en rar oppgave