GeoGebra Diff.likning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Grautus

Trenger man CAS (computer algebra system) for å løse differensiallikninger på eksamen? Er Geogebra en godt program til dette, eller bør jeg skaffe noe annet (til mac-laptop)? Har sett på PocketCAS og TI-nspire-emulator. Forslag til oversiktlig og CAS som fikser diff.likninger, og som er enkel å lære?

Jeg tror det er en bug i Geogebras CAS-funksjon, for når jeg taster inn
SolveODE[y''=cos(x)], får jeg svaret
y = c1 + c2 x - cos(x) + 1, mens riktig svar er
y = c1 + c2 x - cos(x). Er det noe jeg gjør feil, eller er det en bug her? Får man poengtrekk på eksamen av at maskina bugger?

PS: Jeg får riktig svar hvis jeg løser likninger i to steg, ved å løse for én grad av gangen:
SolveODE[y'=cos(x)] gir
y = c1 + sin(x), og
SolveODE[y'=c1 + sin(x)] gir
y = c1 + c1 x - cos(x). Her får man to c1'er, men det er vel en triviell feil.

PPS: Har Geogebra-versjon 5.0.42.0-3D.
Lektorn
Riemann
Riemann

Du har for gammel versjon av GeoGebra. Difflikninger med trig-funksjoner gir mye bedre løsninger nå.
Grautus

Takk for svar, Lektorn.
Lasta ned Java og så Geogebra på nytt. Fikk samme versjon, med samme feil. Mulig at PC-versjonen er nyere :p
Tips til CAS-program på VGS? Har du prøvd Ti-Nspire, PocketCAS e.l.?
Lektorn
Riemann
Riemann

OK, det er OS X du kjører... jeg antok det var Win.
GeoGebra-versjonene til Mac og Linux ligger litt etter Win-versjonene så dette blir nok rettet snart også for Mac.
Post Reply