pytagoras

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
paesert

hei, kan jeg bruke Pytagoras for å løse en koeffisient differensiallikning med doble ekvivalenter?
Are Indre Dale Solem

Hei, jeg husker tilbake til eksamen på universitetet, da jeg falt over den samme problemstillingen. Etter noen minutter med knakende god tenking, kom jeg fram til at Pytagoras' setning er en utmerket løsning. Dette var selvfølgelig helt til jeg prøvde å praktisere det :oops:

Etter mye prøving og feiling ble jeg fornøyd. Jeg hadde et konkret og rasende bra svar på oppgaven 8-)
Det hele endte med at jeg strøk på eksamen... Jeg fant i senere tid ut hvordan denne oppgaven egentlig skal løses..

For å finne svaret på denne ligninga, må du nemlig derivere hele likningen, for og så deretter bruke produktregelen, og til slutt sette det hele inn i sansynlighetskalkulatoren på GeoGebra versjon 5.0 8-)

Håper dette hjalp!
Post Reply