Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Har en oppgave som jeg får til sånn halvveis, men går litt tregt oppe i toppen i dag.
"Bil A er verdt 220 000 kr. Verdien av A går ned 15% hvert år. Når er verdien til A lik 135 000 kr?"
Jeg har da løst dette etter logaritmereglene og fått at x=0,257. Rett svar er etter 3 år.
Om jeg ganger 0,257 med 12 (måneder) så får jeg jo riktig svar, men dette gir da ikke mening?
I oppgaven så er det jo år som er oppgitt. Har det noe med at jeg har gjort om 15% til 0,15 og at jeg da må gjøre noe med x (år) ?
Eller er jeg helt på bærtur nå?
Ojsann, her ble et av mine kunnskapshuller tydelig gjenspeilet! Når du forklarer meg dette, så kommer jeg på at jeg lærte noe om det på ungdomsskolen - men det var nesten glemt...... Så det er altså slik at når verdien synker med f.eks 40 prosent, så må man skrive det som 0,60?
Ojsann, her ble et av mine kunnskapshuller tydelig gjenspeilet! Når du forklarer meg dette, så kommer jeg på at jeg lærte noe om det på ungdomsskolen - men det var nesten glemt...... Så det er altså slik at når verdien synker med f.eks 40 prosent, så må man skrive det som 0,60?
Jepp, det medfører riktighet Synes det er litt rart at slike oppgaver dukker opp i R1. Jeg personlig har 1T (er ferdig med det) og slike oppgaver dukket opp nesten hele tiden.
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.