Geometri

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
matteglad

http://sinusr1.cappelendamm.no/c1155907 ... id=1208601

oppgave 3c der jeg skal finne avstanden MS..... jeg skjønner ikke. Så ser jeg på løsningsforslaget:

http://sinusr1.cappelendamm.no/c1155907 ... id=1208606 og skjønner enda mindre.

"Ettersom trekanten er rett, vil AM=MB=MC. Hvorfor er det slik at medianen er lik halve siden i en trekant?

Skjønner resten med at medianene skjærer hverandre i forholdet 2:1, men akkurat den setningen med at trekanten er rett og hvilken innvirkning det har for sidene AM, MB og MC sliter jeg virkelig med å forstå ???? :oops:
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Siden trekanten er rettvinklet vil A, B og C ligge på en sirkel med M som sentrum (Thales' setning). Alle de tre sidene er radier i denne sirkelen, og dermed like lange.
Matteglad

claves skrev:Siden trekanten er rettvinklet vil A, B og C ligge på en sirkel med M som sentrum (Thales' setning). Alle de tre sidene er radier i denne sirkelen, og dermed like lange.
Thank you!! Thales` setning kan jeg nesten ikke huske å ha hørt om! Tror ikke den er pensum i R1, men kanskje i 1T?
claves
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 190
Registrert: 26/03-2013 18:57

Thales' setning er et spesialtilfelle av setningen om periferi- og sentralvinkler, iom. at en bue på 180 grader (en halvsirkel) vil ha en periferivinkel på 90 grader, så den hører ganske naturlig med i R1-pensum. :)
Matteglad

claves skrev:Thales' setning er et spesialtilfelle av setningen om periferi- og sentralvinkler, iom. at en bue på 180 grader (en halvsirkel) vil ha en periferivinkel på 90 grader, så den hører ganske naturlig med i R1-pensum. :)
What!? Merkelig at den ikke er nevnt i boken med et ord da, læreren har heller aldri snakket om det!
Mattematika
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 15/05-2015 16:07

Matteglad skrev:
claves skrev:Thales' setning er et spesialtilfelle av setningen om periferi- og sentralvinkler, iom. at en bue på 180 grader (en halvsirkel) vil ha en periferivinkel på 90 grader, så den hører ganske naturlig med i R1-pensum. :)
What!? Merkelig at den ikke er nevnt i boken med et ord da, læreren har heller aldri snakket om det!
Ganske sikker på at alle bøker nevener dette ettersom det er en del av pensum. I min bok står det en egen liten gul boks med thales setning. Hvis læreren din ikke har nevnt dette, så har han ikke fulgt pensum
Matteglad

Mattematika skrev:
Matteglad skrev:
claves skrev:Thales' setning er et spesialtilfelle av setningen om periferi- og sentralvinkler, iom. at en bue på 180 grader (en halvsirkel) vil ha en periferivinkel på 90 grader, så den hører ganske naturlig med i R1-pensum. :)
What!? Merkelig at den ikke er nevnt i boken med et ord da, læreren har heller aldri snakket om det!
Ganske sikker på at alle bøker nevener dette ettersom det er en del av pensum. I min bok står det en egen liten gul boks med thales setning. Hvis læreren din ikke har nevnt dette, så har han ikke fulgt pensum
Har SINUS 2013 utg. kanskje det er jeg som ikke har sett godt nok etter da?
Svar