Geometri

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Lena plaaages

Okei. Det har seg sånn at vi har en nokså viktig innlevering i morgen, vi skal ha gjort fem oppgaver.. Jeg plages litt med den siste nå jeg, den er sånn:

En figur viser en sirkel med en innskreven og et omskrevet kvadrat. Radien i sirkelen er 1.

Så det blir altså først et kvadrat med en sirkel inni, og i sirkelen et kvadrat igjen .. Eeeeh.. Ja. Jeg skal visstnok finne arealet av det indre kvadratet, men jeg aner ikke hvordan jeg kommer fra til det jeg.. :?
rotekjell
Pytagoras
Pytagoras

Hei.

Veit ikkje om dette er noko til hjelp, sit og forbredar meg på matteeksamen sjølv, har litt for lite tid til å lese..men nok om det.

Du må nok nytte den oppgitte sirkelradien for det den er verd. du veit at radien av sirkel er (pi)r¨2 då finn du radien til sirkelen. Så må du finne ut kor stor den av sirkelen som "tyt" ut av kvadratet, og trekke arealet frå sirkeln fra det svaret du får for "sirkelrestane".

Dette var berre noko eg tenke på i farten. Det er nok andre som er flinkare enn meg til dette. Men det var ihvertfall eit forsøk.

Lukke til vidare med lesinga og med eksamen.

[part][/part]
G. Olsen
Noether
Noether

Diagonalen i det indre kvadratet blir diameteren i sirkelen, altså 2. Så bruker du pytagoras (deler kvadratet i to likebeinte trekanter med diagonalen som hypotenus):

d = diagonal (hypotenus)
s = sidelengde i indre kvadrat (katet)

d[sup]2[/sup] = 2s[sup]2[/sup]
s = [rot][/rot]([sup]1[/sup]/[sub]2[/sub] [sub]*[/sub] d[sup]2[/sup])
s = [rot][/rot]([sup]1[/sup]/[sub]2[/sub] [sub]*[/sub] 2[sup]2[/sup])
s = [rot][/rot]2

A = s[sup]2[/sup] = ([rot][/rot]2)[sup]2[/sup]
A = 2
Lena!

Oooo.. :P Lena takker og bukker.. Kjempe snilt!! TakkTakk :D :D
Gjest

Kan dette gjøres enklere??
Man har jo diameteren (2r) som blir 2. Dette er diagonalen av kvadratet. Dersom man deler kvadratet i to trekanter kan man bruke denne diagonalen som grunnlinje i trekanten. Da vil høgden på trekanten bli lik radien til sirkelen.

A=G*h/2 dette blir da: A = (2r)*r/2 pr. trekant gange 2 så har du
arealet av kvadratet.

Jeg er ingen kløpper i dette, men lurer på om det kan gjøres slik, muligen litt enklere an det andre svaret du fikk.
Knut Erik
Tyrann
Tyrann

Jeg mener det skal kunne gjøres på denne måten også :)
Smart tenkt.
G. Olsen
Noether
Noether

Hm, jo, det kan gjøres slik. Tenkte jeg ikke på. Smart!
Post Reply