http://www.math.ntnu.no/~haakont/grunnk ... Aug15b.pdf
Se på oppgave 3b der. Man skal vise forventet verdi for en sannsynlighetstetthet. Hovedmåten å gjøre det på er gjennom integral mellom 0 og uendelig. Dette står beskrevet i fasiten til eksamen som du kan lese nærmere gjennom selv.
Dessverre for meg slet jeg med tiden som en følge av manglende syn og smerter og slikt, så det jeg gjorde i denne oppgaven var å først skrive ned metoden som står beskrevet ovenfor, men da senere skrive at det er en gammafordeling (kji-fordeling er spesialversjon av gamma). Så jeg skrev ned forventet verdi for gamma: E(X) = aB, som med E(sqrt(X)) gir svaret man skal komme frem til uten mye mellomregning.
Ville dere som sensor ha gitt rett på noe slikt? Det er jo like rett, selv om ikke det ble gjort på den konvensjonelle metoden. Men til mitt forsvar så slet jeg med tiden og fikk stotret frem dette kun når eksamensvakten påpekte at tiden var over og at jeg kunne skrive ferdig setningen.
Forventet verdi
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa