kan noen vise hvordan man forkorter uttrykket uten bruk av Geogebra:
(x^3+4x^2+4)/(x^2+2x)
1-T
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Sry så ikke at det var 1t. [tex]\dfrac{x^3 + 4x^2 + 4}{x^2 + 2x} = \dfrac{\cancel{x}(x^2 + 4x) + 4}{\cancel{x}(x + 2)} = \dfrac{x^2 + 4x + 4}{x+2} = \dfrac{(x+2)^{\cancel{2}}}{\cancel{x+2}} = x+2[/tex]Gjest wrote:Prøv å polynomdividere x^3 + 4x^2 + 4 på x^2 + 2x
første kvadratsetning baklengs: [tex]x^2 + 4x + 4 = (x+2)^2[/tex]
Fyda, du kan jo ikke stryke x på den måten der. Du har ikke faktorisert teller fullstendig enda. +4 står utenfor.Gjest wrote:Sry så ikke at det var 1t. [tex]\dfrac{x^3 + 4x^2 + 4}{x^2 + 2x} = \dfrac{\cancel{x}(x^2 + 4x) + 4}{\cancel{x}(x + 2)}[/tex]Gjest wrote:Prøv å polynomdividere x^3 + 4x^2 + 4 på x^2 + 2x
Ja uff det gikk litt fort. Dette var skammeligAleks855 wrote:Fyda, du kan jo ikke stryke x på den måten der. Du har ikke faktorisert teller fullstendig enda. +4 står utenfor.Gjest wrote:Sry så ikke at det var 1t. [tex]\dfrac{x^3 + 4x^2 + 4}{x^2 + 2x} = \dfrac{\cancel{x}(x^2 + 4x) + 4}{\cancel{x}(x + 2)}[/tex]Gjest wrote:Prøv å polynomdividere x^3 + 4x^2 + 4 på x^2 + 2x

Jeg kan nærmest garantere at trådstarter egentlig mente å skrive (x^3+4x^2+4x)/(x^2+2x). Altså med en x på siste ledd i teller.
Slik han/hun skrev det er det nok utenfor 1T-pensum å forkorte.
Men derfra kan du nok gjenvinne ditt gode navn og rykte som edel gjest, med faktorisering av teller og nevner
Slik han/hun skrev det er det nok utenfor 1T-pensum å forkorte.
Men derfra kan du nok gjenvinne ditt gode navn og rykte som edel gjest, med faktorisering av teller og nevner

Hvordan forkorter man brøkene:
2x^2 - 4x / x^2 - 4
og
x^2 - 5x / x^3 - 25x
jeg får bare feil svar...
2x^2 - 4x / x^2 - 4
og
x^2 - 5x / x^3 - 25x
Prøv å se hva de har til felles. Jeg kan hjelpe deg med en øverste. Men husk kvadratsetingene.kikk99 wrote:Hvordan forkorter man brøkene:
2x^2 - 4x / x^2 - 4
og
x^2 - 5x / x^3 - 25x
[tex]\frac{2x^2-4x}{x^2-4}[/tex]
[tex]\frac{2x(x-2)}{(x-2)(x+2}[/tex]
\frac{2x}{(x+2}
Den første bare ganger du ut og så samler alle leddene, den andre kan du faktorisere ut den ekstra x'en og bruke løse resten som en vanlig ligningkikk99 wrote:Hvordan skal man løse en andregradslikning som har flere x´en det som er i formelen, slik som:
(x-2)^2 - 3 = 7 - x
eller
x^3 - 2x^2 - 3x = 0