Sliter litt med å forklare dette regnestykket til 7. klassingen:
16-(11-15)=
Ingen andre oppgaver opererte med negative tall.
16-(11-15)
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Lagrange
- Posts: 1258
- Joined: 23/04-2015 23:19
to like = pluss (++/--)
to ulike = minus (+-/-+)
Du har også av regnerekkefølgen at du skal regne ut og løse opp paranteser før du legger sammen. Denne oppgaven blir da
16 - (11 - 15) =
16 - (-4) =
16 + 4 = 20
Alternativ måte (muligens også den måten som skal brukes?):
16 - (11 - 15) =
16 - 11 + 15 =
31 - 11 = 20
to ulike = minus (+-/-+)
Du har også av regnerekkefølgen at du skal regne ut og løse opp paranteser før du legger sammen. Denne oppgaven blir da
16 - (11 - 15) =
16 - (-4) =
16 + 4 = 20
Alternativ måte (muligens også den måten som skal brukes?):
16 - (11 - 15) =
16 - 11 + 15 =
31 - 11 = 20