Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Trenger hjeelp væærsånsnill!! :'(^Jeg trenger ikke svarene men kun fremgansmåten
Å oppholde seg for lenge i et rom med mye støy kan gi hørselsskader. Når støyen er x desibel over en viss grense, bør man maksimalt oppholde seg i rommet i T minutter. T er gitt ved formelen T = 1400*10-0.09x
a Hvor lenge kan vi etter formelen oppholde oss i rommet hvis støyen er 15 desibel over grensen?
b Hvor mange prosent endrer maksgrensen seg for antall minutter man kan oppholde seg i rommet for hver desibel støyen øker?
c Vi får vite at vi ikke bør være i rommet i mer enn 10 minutter. Hvor mange desibel over støygrensen er støyen da?
hallahmegigjen wrote:Trenger hjeelp væærsånsnill!! :'(^Jeg trenger ikke svarene men kun fremgansmåten
Å oppholde seg for lenge i et rom med mye støy kan gi hørselsskader. Når støyen er x desibel over en viss grense, bør man maksimalt oppholde seg i rommet i T minutter. T er gitt ved formelen T = 1400*10-0.09x
a Hvor lenge kan vi etter formelen oppholde oss i rommet hvis støyen er 15 desibel over grensen?
b Hvor mange prosent endrer maksgrensen seg for antall minutter man kan oppholde seg i rommet for hver desibel støyen øker?
c Vi får vite at vi ikke bør være i rommet i mer enn 10 minutter. Hvor mange desibel over støygrensen er støyen da?
a) sett inn i formel
b) deriver
c) sett inn i formel